ОБГРУНТУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ОРГАНІЗАЦІЇ АУТСОРСИНГОВИХ ПОСЛУГ НА ГАЗОТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ

Authors

  • І. В. Федорович

Keywords:

outsourcing, outsourcing services, production efficiency, cost reduction, advantages, disadvantages.

Abstract

The article analyzes the main scientific approaches to the definition of the concept of
"outsourcing", considers its essence as a tool for improving the efficiency of the enterprise and increasing
its competitiveness in the market, identifies its main advantages and disadvantages, discloses the main
principles of the formation of an effective mechanism for outsourcing auxiliary processes of gas transport
companies. The outsourcing functions are investigated and its place in ensuring the sustainable
development of the gas transportation company in the conditions of uncertainty, risks and competition
intensification is determined. The theoretical principles of application of outsourcing at the enterprise are
analyzed in order to reduce production costs, improve the quality and increase the competitiveness of
products. The main factors determining the necessity of making a decision on outsourcing are established.
The approach to it as an economic phenomenon is proposed, the classification of its types according to
the economic content and the method of organization of interaction between enterprises is proposed. The
mechanism of organization of outsourcing services in gas transport enterprises is defined, which should
include the following stages: structuring of the main and auxiliary functions and processes, revealing of
the key competencies, outsourcing market analysis, qualitative justification of outsourcing of individual
processes, expert judgment on the use of outsourcing; choice of the organization's form with the
outsourcer (open, closed outsourcing) taking into account strategic interests and opportunities of the
enterprise; evaluating outsourcing proposals, requesting information from potential service providers,
selecting an outsourcing partner. The basis for building a mechanism for organizing such services is the
principles of outsourcing, which can be attributed to the following: integrity, flexibility, controllability,
informational, efficiency, innovation, consistency, timeliness, openness, planning. The proposed
principles of construction of the mechanism of outsourcing organization are the prerequisites for its
development and play an important role in the further effectiveness of the functioning of the developed
mechanism. The results of the evaluation confirmed the need to use the outsourcing strategy at gas
transport companies.

References

1. Болтак О.П. Шляхи вдосконалення систем управління підприємством [Електронний
ресурс]. – Режим доступу http://nauka.zinet.info/9/boltak.php
2. Шимко О.В. Аутсорсинг як сучасний інструмент підвищення ефективності бізнесу
[Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/prvse/2010_2/27.pdf
2
3. Горячко А. М. Аналіз ефективності передачі функцій підприємства на аутсорсинг / А. М.
Горячко. // Ефективна економіка. - 2012. - № 3. - Режим доступу:
http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2012_3_44.
4. Леміш К.М. Реструктуризація машинобудівних підприємств на основі аутсорсингу:
автореф. дис. канд. экон. наук: 08.00.04 / Маріуполь, 2008. – 20 с.
5. Якімчук Д.В. Регіональна специфіка сучасного глобального аутсорсингу / Д.В. Якімчук //
Теоретичні та прикладні питання економіки. - 2010. - Вип.22. - С. 274 - 280.
6. Широкова О.М. Розвиток аутсорсингових процедур на залізничному транспорті в процесі
проведення структурних реформ / О.М. Широкова // Вісник економіки транспорту і
промисловості. - 2010. - №30. - С. 68 - 70
7. Черемисин Д.В. Аутсорсингкакэлементсовременногохозяйственногомеханизма:
теоретический аспект : дис. на соискание уч. степениканд. экон. наук : спец. 08.00.01
«Экономическаятеория» / Д.В. Чермисин. – Москва, 2005. - 158 с
8. Васильківська Т. В. Аутсорсинг як метод оптимізації організаційної структури / Т. В.
Васильківська // Відповідальна економіка. - 2012. - Вип. 4. - С.87-90.
9. Аникин Б.А. Аутсорсинг и аутстаффинг: высокиетехнологиименеджмента : учеб. пособие /
Б.А. Аникин, И.Л. Рудая – М. : ИНФРА-М, 2009. – 320 с.
10. Юрчук Д.Д. Аутсорсинг як інструмент підвищення ефективності антикризового
управління / Д.Д. Юрчук, Б.В. Федінчук. - Режим доступу:
http://www.rusnauka.com/13_NMN_2011/Economics/ 3_83009.doc.htm
11. Каганова С.Д. Аутсорсингкакинструментформирования и укрепления конкурентних
преимуществпредприятия / С.Д. Каганова // Економіка промисловості. - 2012. - № 3 - 4. - С. 228 -
231.
12. Леміш К.М. Реструктуризація машинобудівних підприємств на основі аутсорсингу :
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління
підприємствами» / К.М. Леміш. – Маріуполь, 2008. – 20 с.
13. Лепихина С.Н. Роль аутсорсинга в мировойэкономике / С.Н. Лепихина //
ВесникТомскогоГосударственногоуниверситета. - 2007. - №300 (II). - С. 49 - 53. 39.
14. Горова К.О. Визначення поняття аутсорсингу в сучасних умовах глобалізації та
віртуалізації економіки // Проблеми та перспективи розвитку підприємництва. Зб. наук. праць №
2(7), том 2, 2014. – С. 63-70., с. 67.
15. Степанюк Г. Можливості розвитку аутсорсингу в нафтогазовій галузі України / Г.
Степанюк, Л. Лесів, І. Кернякевич // Інформаційно-аналітичні аспекти еволюційного розвитку
економіки України у контексті світових тенденцій: Всеукр. Міжвузівська наук.-практ. Конф.,
м.Івано-Франківськ, 21 березня 2012р.: тези доп.– Івано-Франківськ, 20152.–С.129-123.
16. Бондаренко А. Вирішення газових проблем: яким має бути приватно-державне
партнерство. / А. Бондаренко // Бізнес цензор [Електронний ресурс]. –2016. – Режим доступу:
http://biz.censor.net.ua/resonance/3007546/virshennya_gazovih_problem_yakim_ma_buti_privatnoderjav
ne_partnerstvo
17. Соколова Н.А. Экономическиймеханизморганизацииаутсорсинга на промышлен-
ныхпредприятиях: автореф. дис. … канд. экон. наук: спец. 08.00.05 «Экономика и
управлениенароднымхозяйством (экономика, организация и управлениепредпри- ятиями,
отраслями, комплексами: промышленность)» / Н.А. Соколова. – Челябинск, 2012. – 21 с. Sokolova,
N.A. (2012), “Economicmechanismoforganizationofаutsorsingonindustrialenterprises”, AbstractofPh.D.
dissertation, Cand. Sci. (Eсon.), Chelyabinsk, Russia.
18. Спірідонова К.О. Механізм запровадження аутсорсингу для оптимізації витрат
[Електронний ресурс] / К.О. Спірідонова, Д.А. Климова // Наука в інформаційному просторі:
матеріали VII міжнар. наук.-практ. конф., 29-30 вер. 2011 р. – Режим до- ступу: . Spiridonova, K.O.
andKlymova, D.A. (2011), “A mechanismofintroductionofаutsorsingisforoptimizationofcharges”, Proc.
7th Int. Sci.-Pract. Conf., availableat: www.confcontact.com/node/168.

Published

2018-02-26

How to Cite

Федорович, І. В. (2018). ОБГРУНТУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ОРГАНІЗАЦІЇ АУТСОРСИНГОВИХ ПОСЛУГ НА ГАЗОТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), 2(16), 30–36. Retrieved from https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/15

Issue

Section

ECONOMICS OF OIL AND GAS INDUSTRY