Target Subsystem of a Management System and Its Assessment

Authors

  • А. О. Устенко
  • О. Я. Малинка

Keywords:

management, management system, target subsystem of management system, analysis of goals of a company.

Abstract

Target subsystem of enterprise management system is considered, which includes
mission and system of goals, needed to support the mission. Goals of an enterprise can be researched at
three levels: the local level (goals of a separate structural unit of the socio-economic system), the system
(corporate) level – the goals of the social-economic system, and overall system level (in external
competitive environment, the main idea is the adaptation of the socio-economic system). A factorparametric
approach to the representation of the target subsystem is offered, its basic idea is as follows:
integrated system is a set of components, the interaction of which generates new (integrative, system)
qualities that are not common for its formation. This system can be very relatively described as a certain
set of "factors", reasons, driving forces of its existence and life, each of which is characterized with a
certain system of "parameters", and can be measured concerning permanent features and properties of a
"factor" (meaning common notions which describe the essence of the components, their properties and
features that are used in the description of factors and their parameters in a specific production process).
Using the example of a particular company, it is illustrated how to analyze target subsystem of
management system.

References

1. Інформаційні технології. Нормативна база / Е. К. Пашутинський. – К., 2005. – 500 с.
2. Копылов В. А. Вопросы информационного законодательства / В. А. Копылов // Научно-
техническая информация. – 1995. – № 6. – С. 5–7. – (Серия 2. Информационные процессы и
системы).
3. Методические положения оптимального отраслевого планирования в промышленности. –
Новосибирск : Наука, 1972. – 312 с.
4. Мэттсон Д. 49 законов продаж / Девид Меттсон ; пер. с англ. П. Миронова. – М. : Манн,
Іванов и Фермер, 2010. – 224 с.
5. Устенко А. О. Структура системы менеджмента / А. О. Устенко, О. Я. Малинка // Бизнес
Информ. – 2010. – № 9. – С. 134 – 140.
6. Устенко А. О. Уніфікована інформаційно-керуюча система управління : монографія / А.
О.Устенко. – Івано-Франківськ: Креатив, 2012. – 338 с.
7. Устенко А. О. Управління інтегративною соціально-економічною системою
підприємства (інформаційно-аналітичний аспект) : монографія / А. О. Устенко, О. Я. Малинка. –
Івано-Франківськ : Фоліант, 2013. – 270 с.
8. Устенко А. О. Факторно-параметричний метод аналізу функцій управління маркетингом
на підприємстві / А. О. Устенко // Науковий вісник ІФНТУНГ. – 2002. –№ 2 (3). – С. 106 –112.

Published

2018-05-04

How to Cite

Устенко, А. О., & Малинка, О. Я. (2018). Target Subsystem of a Management System and Its Assessment. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), 2(14), 132–137. Retrieved from https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/39

Most read articles by the same author(s)