ІНСТИТУЦІОНАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-2(20)-187-195Ключові слова:
землекористування, лісокористування, водокористування, форми державно-приватного партнерства, сталий розвиток, договір, ризик, повноваження.Анотація
Стаття присвячена дослідженню інституціонального забезпечення проектів державно-приватного партнерства у господарську практику земле-, лісо- та водокористування. Автори вивчили публічну базу даних і проаналізували договори державного-приватного партнерства, ідентифікували найпоширеніші форми державно-приватного партнерства в Україні. Встановлено, що основними сферами застосування таких проектів є збір, очищення та розподілення води, виробництво/транспортування природного газу та електроенергії, а також інфраструктура, зокрема у наданні житлово-комунальних послуг. За результатами дослідження характерних особливостей чинних форм договорів відзначено, що відсутність специфікації істотних договірних умов не дозволяє застосовувати поширені в Україні форми державно-приватного партнерства у сферах земле-, лісо- та водокористування, а саме щодо сталого природокористування. На окремих прикладах показано специфіку та особливості, які потрібно враховувати в удосконаленні інституціонального забезпечення державно-приватного партнерства у частині стимулювання сталого природокористування. Зважаючи на переваги і недоліки таких форм державно-приватного партнерства, як концесії, управління майном, спільна діяльність, й ураховуючи специфіку сфери земле-, лісо- та водокористування, запропоновано заходи з удосконалення інституційного забезпечення та впровадження їх у вітчизняну практику державно-приватного партнерства. Зокрема доповнено і деталізовано чинні форми державно-приватного партнерства змістовними особливостями сфер земле-, лісо- та водокористування. Представлено етапи удосконалення інституціонального забезпечення державно-приватного партнерства. Відтак у статті представлено пропозиції до Закону України «Про державно-приватне партнерство» в частині розширення сфер застосування державно-приватного партнерства. Крім того, для ефективної реалізації договорів відзначено, що для покращення ситуації потрібне запровадження єдиного загальнодержавного органу управління проектів державно-приватного партнерства.
Посилання
Morkovina, S. S., Bao, Sh. & Drapaljuk O. I. (2013). Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo v lesnom hozjajstve CChR: formy realizacii i perspektivy [Public-private partnership in forestry of the Central Chernozem Region: forms of implementation and prospects]. Lesotehnicheskij zhurnal (Forestry Journal), 2 (10). 179-189 (In Rus.).
Morkovina, S. S. (2013). Formy podderzhki razvitija predprinimatel'stva v lesnom sektore CChR [Forms of support for the development of entrepreneurship in the forest sector of the Central Chernozem Region]. Lesotehnicheskij zhurnal (Forestry Journal), 4 (12). 210-216 (In Rus.).
Zverev, A. A. (2009). Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo: puti sovershenstvovanija zakonodatel'noj bazy [Public-private partnership: ways to improve the legislative framework]. Sbornik statej EBRR (Collection of articles by the EBRD). Moscow : European Bank for Reconstruction and Development, Vol. 1. 244 (In Rus.).
Vilisov, M. V. (2006). Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo: politiko-pravovoj aspekt [Public-private partnership: political and legal aspect]. Vlast' (Journal “Power”), 7. URL: http://www.rusrand.ru/public/public_7 (In Rus.).
Holian, V. A. & Vasylyk, N. M. (2010). Intehrovani korporatyvni struktury yak efektyvna forma derzhavno-pryvatnoho partnerstva u sferi pryrodokorystuvannia: postradianskyi format [Integrated corporate structures as an effective form of public-private partnership in the field of nature use: post-Soviet format]. Ahrosvit (Journal “Agrosvit”),17. 2-10 (In Ukr.).
FAO (2013). Dobrovol’nye rukovodyashchie printsipy otvetstvennogo upravleniya vladeniem i pol’zovaniem zemel’nymi, lesnymi i rybnymi resursami v kontekste natsional’noy prodovol’stvennoy bezopasnosti [Voluntary guidelines on the responsible governance of tenure of land, fisheries and forests in the context of national food security]. 47 p. (In Rus.).
Hryschenko, S. (2011). Pidhotovka ta realizatsiia proektiv publichno-pryvatnoho partnerstva : praktychnyj posibnyk dlia orhaniv mistsevoi vlady ta biznesu [Preparation and implementation of public-private partnership projects: a practical guide for local authorities and businesses]. Kyiv : FOP Moskalenko O. M. 140 p. (In Ukr.).
Shmatkova, N. (Ed.) (2012). Primery zarubezhnogo opyta ustoychivogo lesoupravleniya i lesopol’zovaniya [Examples of international experience in sustainable forest governance and forest use]. M., 2012. 180 p. (In Rus.).
Khvesik, M. A. & Shubalyy, A. M. (2014). Organizatsiya sistemy integrirovannogo upravleniya effektivnost’yu lesnogo kompleksa [Organization of a system for integrated governance of forest complex efficiency]. Izvestiya vysshikh uchebnykh zavedeniy. Lesnoy zhurnal [Proceedings of higher educational institutions. Forest Journal], 2 (338). 130-143 (In Rus.).
Chayldress, M. D., Zigel’, P. & Torkhonen, M. (2014). Ustanovlenie vzaimosvyazey mezhdu zemel’noy politikoy i izmeneniem klimata: mnogomernyy landshaftnyy podkhod k territorial’nomu razvitiyu s fokusom na region Evropy i Tsentral’noy Azii (ETsA) [Linking land policy with climate change: a multi-dimensional landscape approach to territorial development with a focus on the Europe and Central Asia (ECA) Region]. URL: http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/eca/central-asia/Climate-Change-Landscapes-and-Policy-in-ECA_RUS.pdf (In Rus.).
Sharinger, L. (2004). Novaja model' investicionnogo partnerstva gosudarstva i chastnogo sektora [New model of investment partnership of the state and the private sector]. Rossijskij jekonomicheskij zhurnal (Russian economic journal), 9/10. 41-52 (In Rus.).
Verkhovna Rada of Ukraine (2010). Pro derzhavno-pryvatne partnerstvo [On Public-private partnership]. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (In Ukr.).
Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy (2018). Informatsijno-analitychni materialy schodo investytsijnoho klimatu v Ukraini za 2017 rik [Information and analytical materials on the investment climate in Ukraine for 2017]. URL: http://me.gov.ua/ (In Ukr.).
Verkhovna Rada of Ukraine (2018). Pro kontsesii [On Concessions]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/997-14 (In Ukr.).
Verkhovna Rada of Ukraine (2003). Tsyvilnyi kodeks Ukrainy [Civil Code of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n3112 (In Ukr.).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.