ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОЮ ЕКОНОМІКОЮ УКРАЇНИ: ДОСВІД ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-2%20(20)-86-92Ключові слова:
децентралізація, управління, самоврядування, європейський досвід, регіон, реформиАнотація
Метою статті є узагальнення досвіду зарубіжних країн у проведенні реформи децентралізації та визначення основних проблем, які постають в Україні.
У статті наведено досвід Європейських країн з питань децентралізації управління. Встановлено, що в останні роки децентралізація стала глобальним явищем.
Проаналізовано процес децентралізаації у різних країнах, зокрема Франції, Польщі, Німеччині, Іспаніі, Швеціі та Великій Британії та визначено переваги та недоліки від її імплементації.
Встановлено, що основною перевагою є процес перерозподілу повноважень між регіональним, центральним, місцевим рівнями управління. Місцеві органи можуть вирішувати будь-які питання, що пов’язані із забезпеченням життєдіяльності населення, на їх території.
Визначено, що сучасна практика країн-членів ЄС передбачає можливість впровадження й інших моделей децентралізації без посилення локального рівня. Зокрема Іспанія є прикладом так званої регіональної децентралізації, коли основні результати децентралізації сконцентровано в напрямі передачі повноважень від центрального уряду до урядів автономій (регіонів). Досвід Британії, Німеччини, а також Франції та скандинавських країн дозволяє побачити, наскільки різні передумови, зміст і результати децентралізації. Для шведської моделі місцевого самоврядування, на відміну від британської і французької, значущі аспекти функціональності і участі. Політичний простір детерміновано не тільки державою, а й низовими рівнями прийняття рішень, такими, як провінції і муніципалітети.
Досвід реформ державного управління в європейських країнах показав, що межі децентралізації зумовлені специфікою центр-локальних відносин і потенціалом місцевого самоврядування. Політична децентралізація і комерціалізація публічних послуг в Англії, підвищення ролі комун і поступовий перехід до ринкових відносин в управлінні Німеччини, адміністративні реформи і активізація місцевих громад у Франції – всі ці процеси відображають ту чи іншу модель децентралізації, на які орієнтуються інші європейські країни, зокрема і в Україні.
Посилання
Musgrave R. A. ( 1959). The theory of public finance, NY, McGraw-HillHardcover, 628 p. (in USA)
Oates W.E. (2006). On the Theory and Practice of Fiscal Decentralization. IFIR Working Paper Series, № 5. Rezhym dostupu : http://www.ifigr.org/publication/ifir_working_papers/ IFIR-WP-2006–05. pdf.
Charles M. Tiebout (1956). "A Pure Theory of Local Expenditures," Journal of Political Economy, University of Chicago Press, vol. 64, pages 416-416. DOI: 10.1086/257839 (in USA)
Kasych A.O., Petrushko A.S. (2017). Upravlinnia protsesamy detsentralizatsii: zarubizhnyi dosvid ta stratehichni zavdannia dlia Ukrainy. Ekonomika i suspilstvo. Vypusk 13. S. 71-77. (in Ukraine).
Kasych A.O. (2016). Teoretychni aspekty vplyvu protsesiv detsentralizatsii na ekonomichnyi rozvytok krainy. Aktualni problemy ekonomiky. № 8. C. 16–21.
Hladka T.I. (2015). Detsentralizatsiia vlady v Ukraini yak zasib posylennia demokratii ta pidvyshchennia yii stabilnosti. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. – 2015. – № 12. Rezhym dostupu: http://www.dy.nayka.com.ua/? op=1&z=937. (in Ukraine).
Detsentralizatsiia vlady ta reforma mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini. (2015). Nova Ukrayina instytut stratehichnykh doslidzhen. Rezhym dostupu: http://newukraineinstitute.org/media/news/528/file/ DDecentral-15–1. pdf. (in Ukraine).
Pavliuk A.P. (2018). Terytorialna hromada yak bazova lanka administratyvno-terytorialnoho ustroiu Ukrainy: problemy ta perspektyvy. Rezhym dostupu : http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/AD-Teritor_alna-gromada-103fe.pdf.8. (in Ukraine).
Bellamy C. (1988). Administering central-local relations, 1871–1919: the local government board in its fiscal and cultural context. Manchester: Manchester University Press ND, P. 2.
Chandler J. (1993). Local government in liberal democracies: an introductory survey. NY, L.: Routledge. P. 122.
Hermanyia. Vыzovы XXI ( 2009). pod red. V.B. Belova. M.: Ves myr. 186 s.
Bogumil J., Holtkamp L. (2006). Kommunalpolitik und Kommunalverwaltung: eine policyorientierte Einführung. Wiesbaden: VS Verlag, S.14–15.
Lahodiienko, V. V., Andrusiv U. Ya.(2018). Rehionalna ekonomichna polityka v umovakh dysproportsiy nosti: shliakhy minimizatsii. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky. Tom 3. № 2. S. 81–89.
Dovhal O.V., Andrusiv U.Ia., Tkalich O.V., Pavlenko O.S. (2019). Hlobalna ekonomika: navch. posib. Ivano - Frankivsk: FOP Cuprun V.P., 2019. 262 s
Thoening J. C. (2006). Modernizing Sub-National Government in France: Institutional Creativity and Systemic Stability. State and local government reforms in France and Germany: divergence and convergence. Wiesbaden: Springer. P. 38–58.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.