ВПЛИВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НА ВИБІР ТЕХНОЛОГІЙ УПРАВЛІННЯ НА ПРИКЛАДІ ПІДПРИЄМСТВ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЧНОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • Alla Polyanska Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
  • Оксана Дюк ІФНТУНГ

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-2(22)-87-98

Ключові слова:

корпоративна культура, технології управління, організація, вплив, потреби, влада.

Анотація

Обґрунтовано актуальність дослідження питання корпоративної культури в умовах зміни на підприємстві. Визначено зв'язок між вибором технологій управління та рівні корпоративної культури на підприємстві. На основі застосування контент аналізу визначено поняття технологій управління. Запропоновано авторське визначення технології управління, яке базується на врахуванні інструментів  здійснення керуючого впливу на об’єкт управління, що відбувається із урахуванням середовища корпоративної культури, представленого цінностями, нормами поведінки, звичаями, традиціями та базуються на владних та тих, що враховують потреби, інструментах впливу, сформованих із сукупності методів, прийомів, способів діяльності, послідовність операцій і процедур, цілеспрямована дія яких забезпечує реалізацію процесу управління. Розглянуто класифікацію технологій управління, які враховують сучасні досягнення управлінської науки, враховують складність, мінливість, невизначеність середовища підприємства та виділяють ситуаційні технології управління, що враховують зазначені чинники. Узагальнено, що ситуаційні технології управління найбільшою мірою визначені рівнем корпоративної культури на підприємстві та дозволяють регулювати її вплив на вибір інструментів управління шляхом зміщення акцентів або на необхідність задовольнити потреби підприємства, враховуючи цінності прихованого рівня формування корпоративної культури або застосувати цілеспрямований вплив,  на основі врахування цінностей, що сформовані на рівні системи управління підприємством та зовнішнього середовища функціонування підприємства. Виділено елементи корпоративної культури на основі характеристики рівнів її формування на підприємстві. Обґрунтовано семантику поняття «вплив» як дії чи діяльності, що базується на владі та потребах. Здійснено класифікацію способів впливу на основі характеристики впливу через владу і впливу через потреби на основі застосування адміністративних, економічних, соціальних та ситуаційних технологій управління. Охарактеризовано типи технологій управління, які відчувають вплив елементів корпоративної культури. Використано зарубіжний досвід для демонстрації впливу корпоративної культури на вибір технологій управління.

Посилання

Zapukhlyak I. B. Theoretical and methodological foundations of gas transmission companies in conditions of instability of the environment of their operation: dis. Dr. ek. Science: 08.00.04. Ivano-Frankivsk, 2017.

Polyanska, A., Zapukhliak, I & Oksana, D.Culture of organization in conditions of changes as an ability of efficient transformations: the case of gas transportation companies in Ukraine. Oeconomia Copernicana, 2019, 10 (3), 561–580.

Collins J. From good to great. Why some companies make a breakthrough and others do not. lane. with English M.: [b. and.], 2007. 386 p.

Glebskaya L. V. Problems of corporate culture of higher education in the formation of the information society. Selected materials All-Ukrainian scientific-practical conf. V culturological readings in memory of V. Podkopaev / Ukrainian Center for Cultural Studies of the Ministry of Culture and Tourism of Ukraine. URL: http://www.culturalstudies.in.ua/sekciass51.php

Vasilenko V. A. Management of sustainable development of the enterprise: a monograph. К.: Center for educational literature, 2005. 648 p.

Melnyk A. F., Obolensky O. Yu., Vasina A. Yu., Gordienko L. Yu .; Public administration: textbook. way. for order. AF Melnik. К.: Znannya-Pres, 2003. 343 p.

Apostolyuk O. Z. Corporate culture as a tool for effective management of the enterprise in increasing its competitiveness. Economic Journal of the Lesya Ukrainka East European National University. 2016. №2. Pp. 68–73.

Artemenko M. G. Corporate culture: motives for management. Bulletin of VN Karazin KhNU. Series: Philosophy. Philosophical vicissitudes. 2010. №917. Pp. 91–99.

Bala O. I., Mukan O. V., Bala R. D. Principles of corporate culture of enterprises: essence and types. Scientific works of Lviv Polytechnic National University. 2010. №682. Pp. 11–15.

Dmitrenko M. Y. Methodological principles of corporate culture in socio-philosophical knowledge. Humanities magazine. 2011. №1. Pp. 37–44.

3akharchin G. M., Lyubomudrova N. P., Shved L. R. Information culture in the information society. Regional Economics and Management, №2 (24), Part 1. 2019. P. 96-99.

Zakharchin G. M., Lyubomudrova N. P., Swede L. R. Information culture in the information society. Regional economy and management. 2019. №2. Pp. 96–99.

Zakharchin G. M., Lyubomudrova N. P. Socio-cultural aspects of competition. Economy. Entrepreneurship. Management. 2019. Vip. 6 №1. Pp. 30–35.

Zakharchin G. M., Lyubomudrova N. P. Development of staff creativity on the basis of innovative culture. Economy and society. 2018. Vip. 14. S. 361–365.

Yatsura M. G. Definition of the term management technology. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc.../Yatsu.pdf.

Verba V. A., Grebeshkova O. M. Analytical assessment of management technologies for the development of Ukrainian enterprises. Current economic problems. 2010. №5. Pp. 52–59.

Lesyk V. O., Grigorenko V. M. Approaches to the definition of "management technology". Development economics. 2013. №4. Pp. 62–68.

Chmutova I. M. The essence of control technology and its key features. Scientific Bulletin of Chernivtsi University. 2014. №710. Pp. 70–75.

Babchynska O. I., Galyas T. M. Development of modern management technologies in the transformational economy of Ukraine. URL: http://www.rusnauka.com/18_DNI_2010/Economics/696 79.doc.htm

Cherchata, A. O. (2011). Vprovadzhennia kompleksnoho pidkhodu shchodo stratehii postachan na budivelnomu pidpryiemstvi.Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu ekonomiky i torhivli imeni Mykhaila Tuhan-Baranovskoho, 3 (51), 175–182.

Bondarchuk L. V., Popelyar V. A. Modern control technologies. URL: http://intkonf.org/bondarchuk-lv-popelyar-av-suchasni-tehnologiyi-upravlinnya

Lebid O. V. The role of management technologies in enterprise development. Academic review. 2012. № 2 (37). Pp. 128-134.

Polyanska A. S., Petrenko V. P. Management technologies for the development of socio-economic systems: essence and significance. Modern technologies to improve the management of sectoral and regional economic systems: a collective monograph, ed. Doctor of Economics, Professor Petrenko VP, Doctor of Economics, Professor Polyanska AS 2015 P. 7-14.

Petrenko V. P. To identify the main problems of intellectualization and intellectual and innovative development of Ukrainian society. Global International Scientific Analytical Project. URL: http://gisap.eu/en/node/1131

Svyatnenko V., Kornilova I. Directions for improving the efficiency of management work at the enterprise. Formation of a market economy in Ukraine. 2019. Vip. 41. pp. 380-393.

Sergiienko, L., Polyak, K., Poverlyak, T., Cherchata, A., Andriushchenkoe, I & Zhyliakova, O. (2020). Application of taxonomic analysis in assessing the level of enterprise development in emergency situations.Management Science Letters , 10(6), 1329-1340. doi: 10.5267/j.msl.2019.11.024

Polyanska A. S., Blyshchak I. O. Goal setting: the essence of the process and understanding of its components by employees as a necessary condition for the effective functioning of the company. Strategic imperatives of modern management: coll. materials III International. scientific-practical conf. (March 17-18, 2016). 2016. Ch. 2. pp. 59–67.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-31

Як цитувати

Polyanska, A., & Дюк, О. (2020). ВПЛИВ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ НА ВИБІР ТЕХНОЛОГІЙ УПРАВЛІННЯ НА ПРИКЛАДІ ПІДПРИЄМСТВ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЧНОЇ ГАЛУЗІ. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (2(22), 87–98. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-2(22)-87-98

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають