ЗОВНІШНЬОТОРГОВЕЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УКРАЇНИ: СТАН, ПРОБЛЕМИ, ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Mariia Dykha Хмельницький національний університет http://orcid.org/0000-0003-4405-9429
  • Ivanna Liamets Хмельницький національний університет

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-108-117

Ключові слова:

зовнішньоторговельна діяльність, експорт, імпорт, товарна структура, інновації, конкурентоспроможність.

Анотація

У статті розглянуто сучасний стан зовнішньоторговельної діяльності України. З’ясовано, що обсяги імпорту України переважають над експортом. Як наслідок, протягом останніх п’ятнадцяти років сальдо зовнішньоторговельного балансу України є від’ємним. У товарній структурі експорту України переважають продукти рослинного походження, недорогоцінні метали та вироби з них, мінеральні продукти, жири та олії рослинного або тваринного походження. У структурі імпорту України найбільшу питому вагу складають машини, обладнання, механізми та електротехнічне обладнання; також суттєву частку імпорту складають мінеральнi продукти; продукцiя хiмiчної та пов’язаних з нею галузей промисловості; засоби наземного транспорту, літальні апарати, плавучі засоби. З’ясовано, що основними торговими партнерами України в останні роки є країни Євросоюзу. Експотр до країн ЄС втричі перевищує експорт до другого найбільшого торгового партнера України – Китаю.

Визначено проблеми, які сповільнюють розвиток економіки в цілому та негативно впливають на розвиток зовнішньоторговельної діяльності України: політико-правові; організаційно-управлінські; виробничі; фінансові; маркетингово-збутові; трудові. Зазначено, що з мeтoю вирішення/нівелювання зазначених прoблeм Укрaїнa пoвиннa здiйcнити ряд ефективних стратегічно орієнтованих дeржaвних пeрeтвoрeнь, а також суб’єкти зовнішньоторговельної діяльності повинні запровадити cиcтeму cучacних прoгрecивних зaхoдiв, якi б дaли пoштoвх дo вихoду нa якicнo нoвий рівень рoзвитку.

Визначено напрями нарощення обсягів експорту: підвищення ступеня переробки сировини в Україні з подальшим експортом на зовнішні ринки; розширення номенклатурних позицій на експорт, насамперед, за рахунок готових виробів; розвиток інноваційної діяльності та збільшення частки товарів високотехнологічного експорту. Для покращення зовнішньоторговельного балансу України, збільшення обсягів експорту, можливостей виходу на ринки ЄС та інші ринки країн світу суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності України необхідно сертифікувати свою продукцію згідно з відповідними стандартами. Товаровиробникам необхідно відслідковувати галузеві тенденції, модернізувати свої виробництва, впровадити техніко-технологічні, організаційні та ін. інновації. Такі новації обумовлять підвищення конкурентоспроможності товарів на внутрішньому ринку та витіснення імпортних аналогів, а також можливості завоювання ринкових ніш на зовнішніх ринках.

Посилання

Диха М.В. Інновації – ключовий чинник соціально-економічного розвитку країни / М.В. Диха // Всеукраїнський науково-виробничий журнал «Інноваційна економіка». – 2012. – № 4 (30). – С. 28–33.

Диха М.В. Соціально-економічний розвиток України: напрями та засоби реалізації: [монографія] / М.В. Диха. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 388 с.

Диха М.В. Стимулювання експорту України та роль державних фінансів у цьому процесі / М.В. Диха // Вісник Житомирського державного технологічного університету. – Житомир: ЖДТУ. – 2012. – № 4 (62). – С. 364–367.

Диха М.В. Трансформація економіки України за роки незалежності під призмою макроекономічної стабільності / М.В. Диха // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2012. – № 4, Т. 3. – С. 72–77.

Dykha M. Transformation of Ukraine in the global institutionalization system // Actual problems of modern science: [monograph: edited by Musial Janusz, Polishchuk Oleh, Sorokatji Ruslan]. – Prepared at the Khmelnytskyi National University in cooperation with UTP University of Science and Technology, Poland: Bydgoszcz, 2017. – P. 173–183.

Статистична інформація // Державна служба статистики України. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua.

Sattar Z. Strategy for Export Diversification 2015-2020: Breaking into new markets with new products / Z. Sattar. – Dhaka: PRIB, 2015. – 56 p.

Affendy A.M. Export Diversification and Economic Growth in Malaysia / A.M. Affendy, L.S. Yee, A.K. Bakri [Electronic Resource]. – Mode of access: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/20588.

Studwell J. How Asia Works: Success and Failure in the World's Most Dynamic Region / J. Studwell. – London: Profile books, 2013. – 288 p.

Samen S. Export Development, Diversification, And Competitiveness: How Some Developing Countries Got It Right / S. Samen. – Washington: World Bank Institute, 2010. – 28 p.

Smith H. Industry Policy In Taiwan And Korea In The 1980s Winning With The Market / H. Smith. – Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd., 2000. – 288 p.

References

Dykha M.V. Innovatsii – kliuchovyi chynnyk sotsialno-ekonomichnoho rozvytku krainy / M.V. Dykha // Vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Innovatsiina ekonomika». – 2012. – № 4 (30). – S. 28–33.

Dykha M.V. Sotsialno-ekonomichnyi rozvytok Ukrainy: napriamy ta zasoby realizatsii: [monohrafiia] / M.V. Dykha. – K.: Tsentr uchbovoi literatury, 2016. – 388 s.

Dykha M.V. Stymuliuvannia eksportu Ukrainy ta rol derzhavnykh finansiv u tsomu protsesi / M.V. Dykha // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. – Zhytomyr: ZhDTU. – 2012. – № 4 (62). – S. 364–367.

Dykha M.V. Transformatsiia ekonomiky Ukrainy za roky nezalezhnosti pid pryzmoiu makroekonomichnoi stabilnosti / M.V. Dykha // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2012. – № 4, T. 3. – S. 72–77.

Dykha M. Transformation of Ukraine in the global institutionalization system // Actual problems of modern science: [monograph: edited by Musial Janusz, Polishchuk Oleh, Sorokatji Ruslan]. – Prepared at the Khmelnytskyi National University in cooperation with UTP University of Science and Technology, Poland: Bydgoszcz, 2017. – P. 173–183.

Statystychna informatsiia // Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. [Elektronnyi resurs] – Rezhym dostupu: http://www.ukrstat.gov.ua.

Sattar Z. Strategy for Export Diversification 2015-2020: Breaking into new markets with new products / Z. Sattar. – Dhaka: PRIB, 2015. – 56 p.

Affendy A.M. Export Diversification and Economic Growth in Malaysia / A.M. Affendy, L.S. Yee, A.K. Bakri [Electronic Resource]. – Mode of access: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/20588.

Studwell J. How Asia Works: Success and Failure in the World's Most Dynamic Region / J. Studwell. – London: Profile books, 2013. – 288 p.

Samen S. Export Development, Diversification, And Competitiveness: How Some Developing Countries Got It Right / S. Samen. – Washington: World Bank Institute, 2010. – 28 p.

Smith H. Industry Policy In Taiwan And Korea In The 1980s Winning With The Market / H. Smith. – Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd., 2000. – 288 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Dykha, M., & Liamets, I. (2021). ЗОВНІШНЬОТОРГОВЕЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ УКРАЇНИ: СТАН, ПРОБЛЕМИ, ПЕРСПЕКТИВИ. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (1(23), 108–117. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-108-117