КРАУДФАНДИНГ: СУТНІСТЬ ТА ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ЙОГО РОЗВИТОК

Автор(и)

  • Halyna Davydovska Чортківський навчально-науковий інститут підприємництва і бізнесу Західноукраїнського національного університету

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-56-64

Ключові слова:

краудфандинг, система краудфандингу, краудфандингова діяльність, краудфандингова платформа.

Анотація

У розвинених країнах світу краудфандинг вважається інноваційним високотехнологічним фінансовим інструментом для накопичення коштів з метою реалізації проектів та підтримки стартапів. В даного метода фінансування є багато переваг, проте його застосування в Україні є дещо обмеженим, що пов’язано із певними технологічними, економічними та соціальними бар’єрами. Необхідність детального дослідження поняття «краудфандинг», його особливостей і умов функціонування якраз і зумовлена існуванням цих проблемних аспектів.

Метою статті є дослідження економічної сутності краудфандингу, чинників, які мають вплив на формування та розвиток систем краудфандингу в світі. Для досягнення поставленої мети були використані різні загальнонаукові та спеціальні методи наукового дослідження: аналіз, синтез, групування, порівняння та узагальнення – для уточнення понятійно-категоріального апарату, зокрема, для обґрунтування сутності понять «краудфандинг», «система краудфандингу», «краудфандингова діяльність», а також під час удосконалення типології чинників формування краудфандингу, графічний – для наочного відображення результатів дослідження.

У статті було здійснено удосконалення типології чинників розвитку краудфандингової діяльності. На відміну від існуючих дана класифікація виокремлює дві ключові групи чинників: загальну (стан банківської системи, рівень доходів населення, розвиток ринку платіжних карток та електронних систем, підприємницька активність, тінізація фінансового сектора, доступність кредитних продуктів для підприємців та молодих підприємств) та спеціальну (наявність середнього класу в країні, схильність населення до заощаджень, стан довіри населення до інноваційних соціально-економічних інструментів, наявність мотивації у населення до мікроінвестицій, стан фінансової та технічної грамотності громадян тощо).

Також подальшого розвитку дістали понятійний та термінологічний апарат щодо систем краудфандингу, яким, на відміну від чинних, враховується спосіб залучення фінансових ресурсів і особливості їх діяльності. Зокрема поняття «краудфандинг» слід розглядати як інноваційний інструмент, що дає змогу акумулювати фінансові ресурси від великої кількості учасників (донорів) щоб реалізувати авторами проектів (реципієнтами) інноваційні, соціальні та бізнес-проекти із використанням спеціалізованих Інтернет-

 

ресурсів; «краудфандингова діяльність» – являється видом підприємницької діяльності, що мобілізує фінансові та інші ресурси за допомогою спеціалізованих Інтернет-ресурсів від різних джерел щоб реалізувати інноваційні, соціальні та бізнес-проекти, який вимагає спеціальних компетентностей від авторів проєктів (реципієнтів), що мають можливість впливати на прийняття позитивних рішень донора.

Посилання

Shho take kraudfandyng i yak vykorystaty jogo mozhlyvosti dlya realizaciyi vlasnogo proyektu. (2020). URL: http://sg.vn.ua/news/shho-take-kraudfandyng-i-yak-vykorystaty-jogo-mozhlyvosti-dlya-realizatsiyi-vlasnogo-proektu/ [in Ukrainian].

Schwienbacher, A., Larralde, B. (2010). Crowdfunding of small entrepreneurial ventures, Handbook of entrepreneurial finance forthcoming. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1699183 [in English].

Kuppuswamy, V., Bayus, B. (2015). Crowdfunding Creative Ideas: The Dynamics of Project Backers in Kickstarter. URL: http://ssrn.com/abstract=2234765 [in English].

Kosulya, I.Yu. (2014). Kraudsorsyng ta kraudfandyng: novi ponyattya chy novi fenomeny? Metodologiya, teoriya ta praktyka sociologichnogo analizu suchasnogo suspilstva, 20, 267–271 [in Ukrainian].

Marchenko, O.S. (2014). Socialno-ekonomichni umovy ta problemy rozvytku kraudfandyngu v Ukrayini. Visnyk Nacionalnogo universytetu «Yurydychna akademiya Ukrayiny imeni Yaroslava Mudrogo». Seriya: Ekonomichna teoriya ta pravo, 2, 37–46 [in Ukrainian].

Shvecz, L.M. (2013). Ukrayinskyj kraudfandyng: pryncypy uspishnoyi realizaciyi. Visnyk Xarkivskogo nacionalnogo universytetu vnutrishnix sprav. 4, 243–251 [in Ukrainian].

Petrushenko, Yu.M., Dudkin, O.V. (2014). Kraudfandyng yak innovacijnyj instrument finansuvannya proektiv socialno-ekonomichnogo rozvytku. Marketyng i menedzhment innovacij, 1, 172–182 [in Ukrainian].

Davydovska, Н.I. (2021). Current trends in the development of science and practice : mater. XVII Mizhnarodnoyi naukovo–praktychnoyi konferenciyi, (m. Xajfa, Izrayil, 7–9 chervnya 2021 r.), Xajfa [in Ukrainian].

Ugolkova, O.Z., Reverenda, N.Yu., (2016). Isnuvannya serednogo klasu yak odna z peredumov funkcionuvannya kraudfandyngu. Visnyk Nacionalnogo universytetu «Lvivska politexnika». Seriya: Problemy ekonomiky ta upravlinnya, 847, 164–169 [in Ukrainian].

Lyetar, B.A. (2007). Budushhee deneg: novyj put k bogatstvu, polnocennomu trudu y bolee mudromu myru. M. : KRPA OLYMP : AST : Astrel, 496 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Davydovska, H. (2021). КРАУДФАНДИНГ: СУТНІСТЬ ТА ЧИННИКИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ЙОГО РОЗВИТОК . Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (1(23), 56–64. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-56-64