РЕГІОНАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ РЕГІОНАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Ліля Євгенівна Сімків Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2023-1(27)-133-142

Ключові слова:

регіональний маркетинг, регіональний розвиток, концептуальна модель, маркетингова діяльність, маркетингова політика, маркетингові дослідження.

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність упровадження маркетингового підходу до управління регіоном, що сприятиме налагоджуванні взаємодії між органами влади та цільовими ринками: виробниками, споживачами, інвесторами, мешканцями. Визначено пріоритетні складові регіонального маркетингу, до яких віднесено систему маркетингових досліджень, які мають виявляти потенціал щодо реалізації товарів та послуг не тільки в межах власної території, але й на ринках інших регіонів; просування товарів і послуг, які економіка регіону може генерувати в загальнонаціональному та міжнародному масштабах; товарну політику; цінову політику.

Обґрунтовано, що економічний розвиток регіонів України повинен базуватися на розробці концепції регіонального маркетингу, яка розглядає маркетинг як спеціальну управлінську технологію, спрямовану на формування конкурентних переваг і створення позитивного іміджу регіону, що в свою чергу сприятиме розвитку інфраструктури, наданню якісних послуг, залученню інвестицій та кваліфікованих кадрів, формуванню комфортного життєвого середовища і підвищенню рівня та якості життя населення. Доведено, що наявність концептуального підходу забезпечить представникам бізнесу, інвесторам певний орієнтир і розуміння щодо розвитку різних галузей, сфер діяльності та інфраструктури регіону та дозволить в умовах ринку переорієнтувати на себе потік ресурсів (матеріальних, фінансових, людських тощо) та конкурувати з іншими регіонами.

Проаналізовано чинники, що визначають необхідність формування маркетингової політики регіону з розумінням варіативності її функціональних завдань та наслідкових детермінацій у різних просторових вимірах. Визначено основні цілі регіонального маркетингу, реалізація яких покликана створити необхідні умови для подальшого цілеспрямованого розвитку територій та формування кращих конкурентних переваг. Доведено, що регіональний маркетинг повинен бути спрямований на вирішення стратегічних, а не поточних проблем і базуватися на формуванні та розвитку стратегічних взаємовигідних відносин усіх учасників процесу взаємодії (споживачів, бізнесу, державних установ, громадських організацій, органів місцевого управління).

Посилання

Палєхова Л.Л. Зміст та завдання маркетингу в плануванні сталого розвитку промислового регіону. Економічний вісник НГУ. 2010. № 4. С. 113-118.

Буднікевич І., Ютиш Н., Тафій Н. Напрямки застосування маркетингових інструментів та технологій у підвищенні конкурентоспроможності регіону та регіональних ринків. СХІД. Економічні науки. № 1 (147), 2017. С. 17-25.

Kotler Ph., Haider D. H., Rein I. Marketing Places: Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States and Nations. New-York: The Free Press, 1994.

Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J. and Wong, V. (2002) Principles of Marketing. 3rd European Edition, Prentice-Hall, London. 307 p.

Szromnik A. Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Oficyna, 2008. 184 p.

Seppo K. Rainisto. Success factors of place marketing: a study of place marketing practices in Northern Europe and United States / Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business. Helsinki: Monikko Oy, 2003. 271 p.

Anholt Simon. Competitive Identity: the new brand management for nations, cities and regions. London: Palgrave Macmillan, 2007. 134 p.

Кравчук Г. В. Регіональний маркетинг у системі управління економічними процесами. К., 2006. 286 с.

Старостіна А. О., Мартов С. Є. Регіональний маркетинг: суть та особливості становлення в Україні. Маркетинг в Україні. 2004. № 3. С. 55 – 57.

Мікловда В.П., Кубіній Н.Ю., Шандор Ф.ф., Щелкунова О.В., Коваль О.Д. Маркетинговий потенціал регіону: проблеми та шляхи їх подолання: Монографія. Ужгород: Ліра. 2009. 208с.

Дудкіна О. Маркетинг територій як інструмент забезпечення конкурентоспроможного розвитку. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2016. № 21. С. 9-13.

Кравців І. Маркетинг сільських територій прикордонного регіону в умовах нових викликів європейської інтеграції: дис. … канд. екон. наук: 08.00.05. Львів, 2017. 231 с.

Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. 645 с.

Кіслов Д.В. Принципи соціально-етичного маркетингу в державному управлінні. Держава та регіони. 2013 р., № 2 (42). С. 171-175.

Воронько Т.В. Сутність і головні цілі регіонального маркетингу як складової регіональної політики. Вісник Полтавської державної академії. 2012. № 1. С. 164 – 167.

Арженовський І. В. Маркетинг регіонів. Економіка та держава. 2007. № 3. С. 124–127.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-16

Як цитувати

Сімків, Л. Є. (2023). РЕГІОНАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ РЕГІОНАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ: КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (1(27), 133–142. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2023-1(27)-133-142