EXPLORATION OF QUEST-EXCURSIONS WITH THE HELP OF GEOINFORMATION SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2022-2(26)-89-100Keywords:
quest-excursion, geotagging, geoinformation technologies, tourist route, tourist company.Abstract
Quest tourism is a promising direction in youth tourism, which helps to increase interest in tourist objects with the help of the introduction of game technologies.
Today, the tourist of the 21st century seeks to see something more than a traditional sightseeing excursion, therefore the relevance of the study is due to the need to develop and implement modern information systems in excursion activities for domestic tourism development, familiarization with the historical and cultural heritage of the city and the popularization of quest-excursions among residents and guests of Ivano-Frankivsk.
The purpose of the article is to develop conceptual foundations for the organization of a quest-excursion using geoinformation technologies.
The obligatory features of a quest-excursion were analyzed and it was determined that the main difference between a quest-excursion and a regular excursion is the interactivity of the process.
Types of quests using modern information technologies, including geocaching, geotagging, and web quests, are considered.
A quest-excursion has been developed using geoinformation technologies, namely geotagging, which will help the participants of the quest-excursion to navigate the city and quickly find tourist locations, tips and subsequent tasks based on geographical location.
Maps of the tourist route were created for two teams of quest-excursion participants using GIS Google Maps, as well as maps with tourist objects that they must find by coordinates.
Instructions for carrying out and criteria for evaluating the quest have been developed. The maximum number of points that each team can get is 58.
The advantages of the developed tourist product are that the quest participants can gain new knowledge about the objects of historical and cultural heritage in the form of a game, solve unusual tasks, puzzles related to the history, culture and art of tourist locations of the city and will contribute to the development of erudition, attention and teamwork skills to achieve a common goal.
Financial calculations of the quest-excursion cost and price have been made, which can be implemented in one of the Ivano-Frankivsk tourist companies in the future.
References
Гаврилова О. В. Квест як проектна інтерактивна форма роботи при підготовці студентів туристичної галузі. Молодий вчений, 4.2, 2017. 19–24.
Зайцева В. М., Гурова, Д. Д., Корнієнко, О. М., Кукліна, Т. С., Журавльова, С. М. Використання інноваційних технологій в галузі туризму: монографія. Запоріжжя: Дике Поле, 2015. 144 с.
Піскунова Ю. О. Квест-екскурсія як інноваційна форма екскурсійної діяльності. Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, (м. Одеса, 10 квітня 2019 р.). Одеса: ОНЕ. С. 853–856.
Сокол І.М. Квест як сучасна інноваційна технологія навчання. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2013. Вип. 7 (50). С. 168–171.
Сокол Т. Г., Плиска І. І. Інноваційні способи і форми екскурсійної діяльності на ринку туристичних послуг України. Вчені записки Університету «КРОК». Серія: «Економіка», 47, 2017. 165–170.
Малиновська О. Ю., Ісакова А. І. Інноваційні види туризму. Географія та туризм. 2014. Вип. 27. С. 46-55.
Мельниченко С.В. Інформаційні технології в туризмі: теорія, методологія, практика. К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2008. 493 с
Мельник А. В. Сучасні інформаційні технології: GPS-туризм та популяризація туристичної привабливості. Зб. наук. праць Військового інституту Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. 2013. № 39. С. 337-341
Taylor J. K., Kremer P., Werner P. Geocaching for Schools and Communities. Human Kinetics. 203 p.
Sherman E. Geocaching: Hike and Seek with Your GPS. (2004). Springer Verlag GMBH, 224 p.
Скрипченко І.Т. Інноваційні технології в туризмі. Дніпро: Журфонд, 2021. 137с.
Створення веб-квестів в додатку GoogleBlogger та їх використання в освітньому процесі. URL: http://ict.ippo.edu.te.ua/files/files/rekomendacii/stvorennya-veb-kvestiv.pdf
Гринюк В.І., Кіцелюк І.П. Аналіз квест-послуг для туристів з використанням інформаційних технологій. Актуальні проблеми науки, освіти та суспільства: теорія і практика: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (16 червня, Полтава, 2022).С. 51-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright and Licensing Terms
Copyright Statement
The authors who publish in the journal accept the following conditions:
- The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, licensed with Creative CommonsCC BY-NC-SA , which permits other people to remix, transform, and build upon the material and use the material for non-commercial purposes, give appropriate credit and distribute the contributions under the same license as the original.
- The authors can conclude additional agreements on the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (for example, publication of the work in electronic repositories) with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- The authors can upload the published articles on the Internet (for example, in electronic repositories or on web-sites), as it will stimulate fruitful scholarly discussions and increase the citation rates of the published articles.