ADVERTISING AND PR-TECHNOLIGIES AS A TOOL FOR PROMOTING A TOURISM PRODUCT BY A TRAVEL AGENCY

Authors

  • Вікторія Гринюк Кафедра туризму
  • Юлія Іваницька Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-111-123

Keywords:

advertising, tourist product, marketing of tourist companies, SMM - promotion, PR-technologies, tourist company.

Abstract

The relevance of the study is due to the need to form modern approaches to the use of advertising in the promotion of tourism products by a travel agency.

 This article analyzes the main types of advertising and the effectiveness of the use of marketing public relations tools. It was revealed that the most effective and efficient tool is online advertising, thanks to which a potential client can quickly find out current tours in social networks and make their booking on the website.

An assessment of the advertising activities of the travel company "Keys Travel" was carried out and it was found that to promote tours and provide travel services, the company uses the following types of advertising: sending advertising information to customers by e-mail; creation of travel agency business cards on reference sites in Kalush, word of mouth, meetings with clients and maintaining friendly relations with them. The disadvantage of the company's marketing activities is the neglect of the promotion of tourism products through social networks, the creation of outdoor advertising, the holding of presentations and tourism exhibitions.

For a generalized assessment of the tourism industry enterprise "Keys Travel", the method of SWOT analysis was used, which is the final stage in the study of the external and internal environment. The strengths and weaknesses of the PR activities of the Keys Travel firm are revealed and the ways of improving the advertising activities of the tourist business enterprise in promoting the tourist product are proposed.

The budget of the advertising campaign was calculated and the cost effectiveness assessment for the investigated travel company was carried out.

References

Про рекламу: Закон України від 02.06.2021 №1520-IX. URL: https://cedem.org.ua/library/zakon-ukrayiny-pro-reklamu (дата звернення 1.12.2021).

Герганова, М. П. Орлик, О. В. Реклама туристичного продукту й послуг в Інтернеті. Інформатика та інформаційні технології : матеріали наук. конф., (м.Одеса, 20 квітня 2015 р.). Одеса: ОНЕУ. С. 8–11.

Горб К. Паблік рілейшнз в управлінні міжнародним туризмом. Вісник Львівського університету. Серія міжнародні відносини. 2014. Випуск 34. С. 142–150.

Туристичний імідж регіону : монографія / за ред. А. Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2011. 312 с.

Яровий В.Ф., Шуткіна В.В. Особливості управління маркетинговою діяльністю в туристичних підприємствах. Актуальні питання економічного розвитку в сучасних умовах : матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конф., (м. Херсон, 26-27 березня 2020 р.). Херсон: Вишемирський В.С., 2020. C.301–305.

Восколович Н. А. Маркетинг туристичних послуг. М.: Економічний факультет МРУ, ТЕИС, 2012. 267 с.

Миронов Ю. Основи рекламної діяльності. URL: http://infotour.in.ua/reklama 1.htm (дата звернення 24.05.2020).

Головкіна Н.В. Оцінювання програм інтегрованих маркетингових комунікацій: світові дослідження методів оцінювання повідомлень. Маркетинг в Україні. 2009. №3. С. 16–21.

Бойко Р. В., Левчук О. П. Оцінка ефективності рекламної діяльності підприємств: проблеми та перспективи. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. № 6. T. 2. C.37–39.

References

Pro reklamu: Zakon Ukrainy vid 02.06.2021 №1520-IX. URL: https://cedem.org.ua/library/zakon-ukrayiny-pro-reklamu (data zvernennia 1.12.2021).

Herhanova, M. P. Orlyk, O. V. (2015). Reklama turystychnoho produktu y posluh v Interneti. Informatyka ta informatsiini tekhnolohii : materialy nauk. konf. (Odesa, 20 kvitnia 2015 r.) – Informatics and information technologies : Materials of the scientific Conference. Odesa: ONEU. 8–11 [in Ukrainian].

Horb, K.(2014). Pablik rileishnz v upravlinni mizhnarodnym turyzmom. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny, Vypusk 34, 142–150 [in Ukrainian].

Parfinenko, A. Yu.(2011). Turystychnyi imidzh rehionu. Kharkiv : KhNU imeni V. N. Karazina [in Ukrainian].

Yarovyi, V.F., Shutkina, V.V. (2020). Osoblyvosti upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu v turystychnykh pidpryiemstvakh. Aktualni pytannia ekonomichnoho rozvytku v suchasnykh umovakh : materialy V vseukrainskoi nauk.-prakt. konf., (m. Kherson, 26-27 bereznia 2020 r.) – Current issues of economic development in modern conditions: materials of the V All-Ukrainian. of the Scientific and Practical Conference. Kherson: Vyshemyrskyi V.S., 2020, 301–305 [in Ukrainian].

Voskolovych, N. A.(2012). Marketynh turystychnykh posluh. M.: Ekonomichnyi fakultet MRU, TEYS [in Ukrainian].

Myronov, Yu. Osnovy reklamnoi diialnosti. URL: http://infotour.in.ua/reklama 1.htm (data zvernennia 24.05.2020).

Holovkina, N.V. (2009). Otsiniuvannia prohram intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii: svitovi doslidzhennia metodiv otsiniuvannia povidomlen, Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, №3, 16–21 [in Ukrainian].

Boiko, R. V., Levchuk, O. P. (2011). Otsinka efektyvnosti reklamnoi diialnosti pidpryiemstv: problemy ta perspektyvy, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytsky National University, № 6, volume 2, 37–39.

Published

2022-02-12

How to Cite

Гринюк, В., & Іваницька, Ю. . (2022). ADVERTISING AND PR-TECHNOLIGIES AS A TOOL FOR PROMOTING A TOURISM PRODUCT BY A TRAVEL AGENCY: . Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), (2(24), 111–123. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-111-123