Теоретико-методичні аспекти рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників: ринковий підхід
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-1(19)-84-95Ключові слова:
рейтингове оцінювання, науково-педагогічні працівники, мета, принципи, концепції маркетингуАнотація
Досліджено особливості формування систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників (РО НПП) закладів вищої освіти (ЗВО). Обґрунтовано доцільність подальшого розвитку теоретико-методичного забезпечення рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників і, насамперед, в частині поглиблення та розвитку підходів до конкретизації та деталізації сутності, функцій, мети і завдань рейтингового оцінювання, формування принципів, вимог та критеріїв, обґрунтування та вибору рейтингових моделей, узгодження теоретичних концепцій з практикою застосування процедур рейтингового оцінювання у закладах вищої освіти. Доведено доцільність застосування ринкового підходу, що ґрунтується на концепціях маркетингу та соціально-етичного маркетингу при формулюванні мети та завдань системи рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників, обґрунтовано основні принципи побудови систем, інтегрованих в систему управління закладів вищої освіти.
Встановлено, що підвищення ефективності систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників вимагає в першу чергу перегляду усталених поглядів щодо формування мети і завдань такого оцінювання і тут перспективним видається використання ринкового підходу, що ґрунтується на застосуванні відомих концепцій маркетингу та соціально-етичного маркетингу, за яких домінантним стає питання створення таких систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників та пов’язаних систем управління закладів вищої освіти, які підпорядковані в першу чергу задоволенню потреб споживачів та суспільства в цілому.
Досліджено, що найбільш актуальними принципами, якими слід керуватися при формуванні систем рейтингового оцінювання науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти є принципи комплексності, інтегрованості в загальну систему управління закладів вищої освіти, динамічності та адаптивності, орієнтованості на задоволення потреб споживачів освітньо-наукових послуг.
Посилання
Baboval N. R. Formuvannia naukovo-pedahohichnoho potentsialu vyshchoho navchalnoho zakladu yak skladovoi rynku osvitnikh posluh / N. R. Baboval // Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2016. – Vypusk 30. – S. 88 – 101.
Raievnieva O. V. Pobudova alternatyvnoi systemy reitynhuvannia naukovoi aktyvnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy: metodychni zasady ta rezultaty aprobatsii / O. V. Raievnieva, S. O. Stepurina // Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». – 2017. – №8(16). – S. 48 – 57.
Bohatov O. Y. Reitynhovoe upravlenye ekonomycheskymy systemamy / O.Y. Bohatov, Yu. H. Lysenko, V. L. Petrenko, V. H. Skobelev. – Donetsk : Yuho-Vostok, 1999. – 109 s.
Vitlinskyi V. V. Modeliuvannia reitynhovoi otsinky vyshchoho navchalnoho zakladu / V. V. Vitlinskyi, T. Ye. Obolenska, N. V. Zhyhotska // Ekonomichna kibernetyka. – 2000. – № 3 - 4. – S.64–73.
Horskyi P. Polozhenye ob analytycheskom reitynhe ranhovoho typa / P. Horskyi. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupa: http: www.pavel.gorskiy.ru.
Ivchenko N. B. Model reitynhovoho otsiniuvannia ta upravlinnia bankom / N.B. Ivchenko, M. O. Havrashenko // Vostochno-evropeiskyi zhurnal peredovykh tekhnolohyi. – 2011. – № 8. – Tom 4. – S. 48 – 51.
Karmynskyi A.M. Reitynhy v ekonomyke: metodolohyia i praktyka: monohrafyia / A. M. Karmynskyi, A. A. Peresetskyi, A. E. Petrov; pod red. A.M. Karmynskoho. – M.: Fynansy i statystyka, 2005. – 240 s.
Myronova L. H. Klasyfikatsiia reitynhovykh modelei ta yikh zastosuvannia v pryiniatti upravlinskykh rishen / L. H. Myronova // Elektronne naukove fakhove vydannia "Efektyvna ekonomika". [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=583.
Tymokhyna Ya. V. Tymokhyn V.N. Model upravlenyia motyvatsyei na promyshlennom predpryiatii / Ya. V. Tymokhyna, V. N. Tymokhyn // Mizhnarodnyi zhurnal «Ekonomichna kibernetyka». – 2008. – № 5-6. – S. 72-77.
Engelmann B. Testing rating accuracy / B. Engelmann, E. Hayden, D. Tasche //Risk magazine. – January 2003 – P. 82-86.
Marczyk J. A New theory of risk and rating. – Editrice Uniservice – 2009 – 106 p.
Shin Jung Cheol University Rankings. Theoretical Basis, Methodology and Impacts on Global Higher Education / Shin Jung Cheol , Toutkoushian Robert K., Teichler Ulrich // The Changing Academy, Vol. 3 – 2011 – 274 p.
Dzoba O. H. Vykorystannia reitynhovykh protsedur pry formuvanni modeli upravlinnia vyshchym navchalnym zakladom / O. H. Dzoba // Ekonomichnyi chasopys -KhKhI. Naukovyi zhurnal. – 2014. – № 3 – 4 (1), – S. 62 – 64.
Dzoba O. H. Zastosuvannia reitynhovykh protsedur dlia tekhniko-ekonomichnoi otsinky variantiv hazozabezpechennia Ukrainy z alternatyvnykh dzherel / O. H. Dzoba // Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini: Zbirnyk naukovykh prats. – 2014. – Vyp. 9 (160). – S. 90 – 94.
Annienkova I. P. Teoriia i metodyka monitorynhu yakosti profesiinoi diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv : dys. dokt. ek. nauk : 13.00.06 / Annienkova Iryna Petrivna – Kyiv, 2016. – 505 s.
Basalaeva O. H. Problemy vnedrenia reitynhovoi systemy otsenky deiatelnosty prepodavatelei / O. H. Basalaeva, Yu. M. Basalaev, A. N. Sadovoi / Unyversytetskoe upravlenye: Praktyka i analyz. – 2006. – № 2 (42), – S. 65-68.
Kinytskyi Ya. T. Reitynhove otsiniuvannia diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv universytetu ta efektyvnist yikhnoi naukovoi roboty / Ya.T. Kinytskyi, O. V. Holovko // Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. – 2011. – № 3. – S. 60 – 63.
Obmok O. H. Oblik rezultativ reitynhovoi otsinky diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Tekst] / O. H. Obmok // Visnyk ahrarnoi nauky Prychornomoria. – 2014. – T. 2, Vyp. 3. – S. 82 – 90.
Serohin S. M. Otsiniuvannia uspishnosti diialnosti kafedr ta naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv / S.M. Serohin, Yu.P. Sharov // Publichne upravlinnia: teoriia ta praktyka. – 2010 . – № 2. – S. 22 – 27.
Khotomlianskyi O. Metodychni pytannia otsiniuvannia rezultativ profesiinoi diialnosti profesorsko-vykladatskoho skladu vyshchoho navchalnoho zakladu / O. Khotomlianskyi, T. Derevianko / Nauk.– prakt. zhurn. «Osvita i upravlinnia». – 2006. – № 3-4. – T. 9. – S. 144-151.
Shvets D. Ye. Reitynhove otsiniuvannia naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v systemi VNZ Ukrainy / D. Ye. Shvets, O. O. Turba // Humanitarnyi visnyk ZDIA. – 2007. – Vypusk 31. – S. 205 – 213.
Shostak A. V. Motyvatsiinyi menedzhment: rol vnutrishno universytetskykh reitynhiv / A. V. Shostak, Ya. M. Rudyk // Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia : Pedahohika, psykholohiia, filosofiia. – 2016. – Vyp. 253. – S. 327 – 333.
Tysiachna Yu. S. Orhanizatsiini aspekty provedennia reitynhovoho otsiniuvannia vykladacha / Yu. S. Tysiachna // Materialy I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii vykladachiv i aspirantiv 30 bereznia 2016 r.: DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity», 2016. Tom 1. – S. 196 – 201.
Hryshchenko I. M. Otsiniuvannia efektyvnosti diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu / I. M. Hryshchenko // Visnyk KNUTD. Spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky». VII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity, 2017. – S. 154 – 168.
Polozhennia pro reitynhove otsiniuvannia profesiinoi diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv. – Ternopil: Ternopilskyi natsional¬nyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiuka. – 2016. – 32 s.
Polozhennia pro reitynh naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. – Kyiv: Natsionalnyi aviatsiinyi universytet. – 2016. – 17 s.
Polozhennia pro reitynhove otsiniuvannia profesiinoi diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu imeni Olesia Honchara. – Dnipropetrovsk: Dnipropetrovskyi natsionalnyi universytet imeni Olesia Honchara. 2015. – 16 s.
Polozhennia pro systemu reitynhovoi otsinky diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsiv¬nykiv Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. – Uman: Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny.–2016. – 22 s.
Vasyleva E. Yu. Reitynh prepodavatelei, fakultetov i kafedr v vuze: Metodycheskoe posobye / E. Yu. Vasyleva, O. A. Hranychyna, S. Yu. Trapytsyn. — SPb.: Yzd-vo RHPU ym. A. Y. Hertsena, 2007. — 159 s.
Veres O. M. Informatsiina model systemy formuvannia reitynhovykh spyskiv kafedr universytetu / O. M. Veres, V. V. Pasichnyk, L. B. Chyrun // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". – 2008. – № 610 : Informatsiini systemy ta merezhi. – S. 40-51.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.