НОВА ПАРАДИГМА ОСВІТИ – ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

  • Vira Kutsenko Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України»
  • Iryna Kinash Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-1(21)-164-173

Ключові слова:

освітня сфера, нова парадигма освіти, соціально-економічний розвиток, модернізація, інновація, соціалізація, кадровий потенціал.

Анотація

Анотація. Формування якісного соціально-економічного середовища, основної ознакою якого є соціальна спрямованість, це центральний елемент забезпечення якості життя та розвитку сучасної високорозвиненої економіки. У досягненні цього важлива роль відводиться освітній сфері, яка є однією з галузей, що забезпечує відтворення головної продуктивної сили суспільства – людини, працівника, а також сприяє соціалізації економіки. В сучасних умовах діяльність у сфері освіти має обов’язково пов'язуватися з науковою діяльністю, і насамперед, це стосується вищої освітньої ланки. В запропонованій статті, на основі огляду літературних джерел, здійснено узагальнення наукових підходів щодо розкриття ролі освітньої сфери у забезпеченні соціального спрямування розвитку економіки, сформульовано власну позицію щодо розуміння цього процесу. Парадигма розвитку освіти має відповідати потребам економіки знань і вимогам інформаційного суспільства, має сприяти підготовці не лише академічних фахівців, але і конкурентоспроможного професіонала, завдяки поєднанню навчальної та професійної діяльності.

На основі аналізу даних офіційної статистики здійснено ретроспективний огляд процесів розвитку кадрового потенціалу української науки та видатків на освіту в цілому і в тому числі – на вищу освіту. В результаті цього було зроблено висновок про переважання негативних явищ в українській освіті на сучасному етапі її розвитку. Виходячи з цього було сформульовано положення про необхідність формування нової парадигми розвитку освіти та обґрунтоване концептуальне бачення цього положення. В подальшому, у розвиток ідеї про вироблення нової парадигми освіти для нашої країни, окреслено чинники, що впливають на розвиток освітньої галузі та освітнього рівня населення, які, в свою чергу, сприяють формуванню економіки знань та соціалізації економіки. Висвітлюються основні проблеми розвитку освіти в Україні, зумовлені низькою якістю освітніх послуг, які надаються населенню й роботодавцям. У цьому зв'язку виокремлено певні соціальні ризики та рівні соціальної безпеки. Сформульовані авторські підходи до підвищення якості освіти та підготовки кадрів, прискорення соціалізації економіки, формування економіки знань на інноваційній основі, що матиме важливе суспільне значення.

Посилання

Garashchuk, O.V., Kutsenko, V.I. (2019). Yakisna osvita – instrumentariy staloho rozvytku (pytannya teoriyi ta praktyky). Kyiv [in Ukrainian].

Holovnia O., Kinash I. (2020). Osoblyvosti pobudovy modeli sotsialno oriientovanoi natsionalnoi ekonomiky. Ekonomika pryrodokorystuvannia i stalyi rozvytok - Economics of nature management and sustainable development. 7(26), 49-55 [in Ukrainian].

Grabovsʹka, I.V. (2017). Innovatsiinyi rozvytok pidpryiemstva na zasadakh upravlinnia kreatyvnistiu personalu.Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu.Ekonomichni nauky, no. 2, vol.2,192-197[in Ukrainian].

Sotsialʹno-demohrafichni kharakterystyky domohospodarstv Ukrayiny u 2019 rotsi (za danymy vybirkovoho obstezhennya umov zhyttya domohospodarstv Ukrayiny). Statystychnyy zbirnyk (2019). Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny [inUkrainian].

Statystychnyy shchorichnyk Ukrayiny za 2018 rik (2019). Zhytomyr: TOV «BUK-DRUK» [in Ukrainian].

Garashchuk, O.V., Kutsenko, V.I. (2020). Yakisna osvita – obʺyednuyucha syla ukrayinsʹkoyi derzhavy. Kyiv: VydavnytstvoYevropeysʹkohouniversytetu [inUkrainian].

Vyshcha osvita u 2017 rotsi. Statystychnyy zbirnyk (2018). Kyiv: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny [in Ukrainian].

Zakharchyn, G.M., Lyubomudrova, N.P. (2018). Rozvytok kreatyvnosti personalu na zasadah korporatyvnoi kultury.Ekonomika i suspilʹstvo, issue # 14, 361-365. URL: http://economyandsociety.in.ua/journal/14_ukr/49.pdf [in Ukrainian].

Davydyur, O. (2006). Sotsialʹna bezpeka: problemy teoretychnoho analizu ta pobudovy systemy pokaznykiv Ministry of Social Policy of Ukraine, Center for Policy Studies. URL: http://cpsr.org.ua/index.php?option=com_content&view=art [in Ukrainian].

Kutsenko, V.I., Yevtushenko, H.I. (2019). Klasterizatsiya yak peredumova posylennya zv'yazku osvity z biznesom u konteksti staloho rozvytku. Novi informatsiyni tekhnolohiyi upravlinnya biznesom : zbirnyk tez II Vseukrayinsʹkoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (Kyiv, 14 liut. 2019 r.)– New information technologies of business management: collection of abstracts of the II All-Ukrainian scientific-practical conference. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, 182-189 [inUkrainian].

Shutayeva, Ye.N. (2014). Sotsializatsiya ekonomiki kak odna iz klyuchevykh sostavlyayushchikh mirovoy ekonomicheskoy transformatsii. Uchenyye zapiski TNU im. V.I. Vernadskogo. Seriya «Ekonomika i upravleniye». Vol. 31, 1, 186-194 [in Russian].

Perekheyda, O. (2009). Upravlinnya yakistyu osvity. Dyrector. 1, 78-79 [inUkrainian].

Heyets, V. (2004). Kharakter perekhidnykh protsesiv do ekonomik znanʹ. Ekonomika Ukrayiny– Economy of Ukraine, 4, 4-14 [in Ukrainian].

Savishchenko, V. (2016). Investytsiyi v osvitu ta nauku Ukrayiny: problemy teoriyi ta praktyky. Natsionalʹnyy yurydychnyy zhurnal–National Legal Journal, 1-2 (17), 62-67[inUkrainian].

Didenko, O. (2014). 3abezpechennya yakosti profesiynoyi pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv u rynkovykh umovakh. Profesiyno-tekhnichna osvita, 4, 9-12 [inUkrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-03

Як цитувати

Kutsenko, V., & Kinash, I. . (2020). НОВА ПАРАДИГМА ОСВІТИ – ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО СПРЯМУВАННЯ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (1(21), 164–173. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-1(21)-164-173

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають