ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ НЕОХАРИЗМИ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-1(21)-181-191Ключові слова:
економіка шоу, інновації, інструментальна раціональність, лідерство, неохаризма.Анотація
У статті обґрунтовано доцільність використання поняття неохаризми в теорії організацій і в державному управлінні, враховуючи саме походження поняття. Тяжіння до так званої «пост-харизми» (неохаризми), що приходить на зміну афективному порядку Вебера обґрунтовано сучасними тенденціями розвитку: вимогами глобалізації, інноваційного розвитку, а також інтеграції України у європейський та світовий простір. Важливість використання феномену неохаризми соціально-економічними системами всіх форм власності та сфер діяльності є, по суті, стратегічними планом розвитку, що визначає пріоритети діяльності підприємств та організацій з найоптимальнішими шляхами їх досягнення. Наголошено на тому, що класичний підхід до поняття харизми програє новому погляду на людину економіки знань (а також її похідних — економіки шоу), як самостійного носія усіх тих якостей, які були доступні лише харизматичному лідеру та містить широкий спектр інструментів та методів застосування у сфері інновацій. Враховуючи складність середовища функціонування сучасних українських соціально-економічних систем в контексті загроз та слабких сторін більше, ніж можливостей та переваг, увагу акцентуємо на розробленні концептуальних засад — своєрідних ключових вимог до функціонування в ірраціональному середовищі. Подано суть поняття «неохаризми». Увагу звернено на використання під час творення інновацій сучасних методик управління інтелектуальним ресурсом працівників, які дозволяють враховувати особливості їх розвитку. Наголошено на необхідності комплексного дослідження чинників, що впливають на виникнення феномену неохаризми. Окрему увагу приділено ретроспективі становлення й існування соціального порядку та запропоновані заходи щодо підтримки останнього. Також запропоновано інструментарій управління феноменом неохаризми, який полегшить управління соціально-економічною системою та сприятиме кращому використанню інтелектуальних ресурсів організації.
Посилання
Betta, M. (2019). Business, organization theory, and the current challenge of neocharisma. Business and Society Review, 124 (2), 261–281.
Moore, B. (1998). Moral aspects of economic growth, and other essays. New York : Cornell University Press.
Barley, S. R. (2016). 60th Anniversary Essay: Ruminations on How We Became a Mystery House and How We Might Get Out. Administrative Science Quarterly, 6 (1), 1–8.
Kheyyerdal, T. Ekspeditsiya «Kon-Tiki». «Ra». Per. s norvezhsk. Poslesl. A. A. Gubera. Moskva : «Mysl'» [in Russian].
Tymoshenko, D. V. (2012). Filosofiya ekonomiky yak osnova formuvannya novoho svitovoho ekonomichnoho poryadku. Ekonomichnyy i sotsialʹnyy rozvytok Ukrayiny v KHKHI stolitti: natsionalʹna identychnistʹ ta tendentsiyi hlobalizatsiyi : zbirnyk tez dopovidey Devʺyatoyi Mizhnarodnoyi nauk.-prakt. konf. molodykh vchenykh (m. Ternopilʹ, 23–24 lyutoho 2012 r.) – Economic and social development of Ukraine in the XXI century: national identity and trends of globalization: a collection of abstracts of the Ninth International scientific-practical conference of young scientists. Ternopilʹ : Vydavnycho-polihrafichnyy tsentr «Ekonomichna dumka TNEU», Ch. 1, 66–67 [in Ukrainian].
Weber, M. (1972). Wirtschaft und Gesellschaft: Grundriss der verstehenden Sozologie. Tübingen : Mohr.
(1998). Sovremennaya zapadnaya filosofiya: Slovar'. Sost. i otvetstvennyye red.: Malakhov B. C., Filatov V. P. 2-ye izd., pererab. i dopoln. Moskva : TON – Ostozh'ye [in Russian].
Smith, D. N. (1998). Faith, reason, and charisma: Rudolf Sohm, Max Weber, and the Theology Of Grace. Sociological Inquiry, 68 (1), 32–60.
Enkel'man, N. B. (2000). Kharizma. Lichnostnyye kachestva kak sredstvo dostizheniya uspekha v professional'noy i lichnoy zhizni. Per. s nem. Moskva : AO «Interekspert» [in Russian].
Alan, B. (1993). Charismatic leadership in business organizations: some neglected issues. The Leadership Quarterly, 4 (3–4), 289–304.
Sosik, J. (2005). The role of personal values in the charismatic leadership of corporate managers: a model and preliminary field study. The Leadership Quarterly, 16 (2), 221–244.
Payn, D., Gilmor Dzh. (2005). Ekonomika vpechatleniy. Rabota — eto teatr, a kazhdyy biznes — stsena. Moskva : Izdatel'stvo «Vil'yams» [in Russian].
Gule de Monto, P. (2010). Art-firma: Esteticheskiy menedzhment i metafizicheskiy marketing. Per. s angl. Kiyev : Companion Group [in Russian].
Tymoshenko, D. V. (2015). Upravlinnya motyvatsiyeyu personalu v umovakh formuvannya novykh sotsialʹnykh tsinnostey i motyvatsiynykh oriyentyriv intelektualʹnoyi ekonomiky. Suchasni tekhnolohiyi pidvyshchennya efektyvnosti upravlinnya haluzevymy i rehionalʹnymy sotsialʹno-ekonomichnymy systemamy: kolektyvna monohrafiya pid red. d. e. n., prof. Petrenka V. P., d. e. n., prof. Polyansʹkoyi A. S. – Modern technologies to improve the management of sectoral and regional socio-economic systems: a collective monograph, ed. Ivano-Frankivsk: IFNTUOG, Issie 1, 61–88 [in Ukrainian].
Mel'nik, D. (2006). Epokha total'nogo impressionizma. Komp&n'oN – Companion, 17–18, 28–29 [in Russian].
Filippovskaya, Yu. (2012). Vremya liderov-stareyshin. &.STRATEGII – &.Strategies, 6, 40–43 [in Russian].
Moroz, N., Sheremeta, P. (2003). Liderstvo v stile dzhaz. &.STRATEGII – &.Strategies, 6, 14–16 [in Russian].
Shmitt, B., Rodzhers, D., Vrotsos, K. (2005). Biznes v stile shou. Marketing v kul'ture vpechatleniy. Per. s angl. N. Livinskoy, S. Balatskogo. Moskva: Vil'yams [in Russian].
Burns, J. (2004). Transforming leadership : a new pursuit of happiness. New York: Groove Press.
Dzheykobs, Ch. (2010). Neyromenedzhment. Pochemu ne rabotayet motivatsiya metodom knuta i pryanika. Per. s angl. Kiyev : Companion Group [in Russian].
Bern, E. (2006). Igry, v kotoryye igrayut lyudi: psikhologiya chelovecheskikh otnosheniy. Lyudi, kotoryye igrayut v igry : psikhologiya chelovecheskoy sud'by. Moskva : Eksmo [in Russian].
Chenskiy, V. (2008). Stimulirovaniye lichnosti. Komp&n'oN – Companion, 16, 72–74 [in Russian].
Kalinauskas, I. (2013). Lift. Podnimite vnutrennyuyu energiyu na maksimal'no vozmozhnyy uríven'. Moskva : Al'pina Biznes Buks [in Russian].
Tymoshenko, D. V., Ustenko A. O. (2013). Shlyakhy harmonizatsiyi lyudsʹkykh stosunkiv u konteksti timbildinhu. Problemy ratsionalʹnoho vykorystannya sotsialʹno-ekonomichnoho ta pryrodno-resursnoho potentsialu rehionu: finansova polityka ta investytsiyi : Zb. naukovykh pratsʹ. Vyp. KHIKH (4) / SEU. Natsionalʹnyy un-t vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannya. In-t Yevropeysʹkoyi intehratsiyi. Redkol. : holov. red. V. I. Pavlov. – Problems of rational use of socio-economic and natural resource potential of the region: financial policy and investments: Collection of scientific works. Rivne, 212–219 [in Ukrainian].
Khristich, A. (2012). Emotsional'noye i intellektual'noye uchastiye. Komp&n'oN – Companion, 33–34, 22–23 [in Russian].
Nay, D. (2006). Gibkaya sila. Kak dobit'sya uspekha v mirovoy politike. Moskva: Trend [in Russian].
Petrenko, V. P. (2006). Upravlinnya protsesamy intelektokorystuvannya v sotsialʹno-ekonomichnykh systemakh : naukova monohrafiya – Management of intellectual processes in socio-economic systems: a scientific monograph. Ivano-Frankivsʹk : «Nova Zorya» [in Ukrainian].
Dorfman, P. (1988). Background Work Values. Advances in International Comparative Management, 3, 127–150.
Gorbatova, A. (2013). Kul'turnyye razlichiya i ikh vliyaniye na sovremennyy bíznes. &.STRATEGII – Strategies,12, 10–14 [in Russian].
Seligman, M. (2012). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. New York: Free Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.