КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА У РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2020-2(22)-60-71Ключові слова:
корпоративна культура, розвиток підприємства, стратегія, методика ОСАІ, тип та елементи корпоративної культури.Анотація
Обґрунтовано актуальність дослідження корпоративної культури як інструмента реалізації стратегії розвитку підприємства. Розглянуто підходи до трактування поняття «корпоративна культура», що дозволило окреслити елементний склад корпоративної культури, виявити джерела формування культури на рівні підприємства, виокремити найістотніші її характеристики та довести важливість корпоративної культури у реалізації стратегії розвитку підприємства. З’ясовано систему взаємозв’язків та взаємовідносин, через які формується тип корпоративної культури на підприємстві. Доведено, що гармонізація корпоративної культури та стратегії підприємства є ефективним інструментом забезпечення його подальшого розвитку. Розглянуто підходи до діагностики корпоративної культури та використовуючи методику ОСАІ, визначено тип корпоративної культури на прикладі закладу вищої освіти, виявлено напрями її покращення з точки зору гармонізації стратегії закладу та елементів і стилю його корпоративної культури з метою забезпечення його подальшого стійкого розвитку та підвищення конкурентоспроможності і привабливості на ринку освітніх послуг. Представлено корпоративну культуру як систему особистих і колективних цінностей, що, за ідеальних умов, приймаються і поділяються усіма членами колективу підприємства, та практично реалізовується через набір норм, прийомів, правил вирішення проблем як зовнішньої адаптації підприємства, так і внутрішньої інтеграції працівників. Визначено, що основною метою корпоративної культури підприємства є гармонізація її елементів зі стратегією розвитку підприємства задля забезпечення його стійкості і конкурентоспроможності. Доведено, що розвиток корпоративної культури університету є важливим аспектом для вирішення існуючих проблем та для забезпечення його успішності. Зокрема в подальшому варто розвивати дослідження в контексті розробки конкретних інструментів та заходів щодо зміни типу корпоративної культури як в цілому по університету, так і окремих його складових, що дозволить практично досягнути намічених стратегічних цілей та забезпечити конкурентне становище на ринку освітніх послуг.
Посилання
Iakovets I.O. Korporatyvna kultura v diialnosti muzeiu KhKhI stolittia. Visnyk: Dyzain osvita v Ukraini: perspektyvy rozvytku. 2013. №2. S. 61-65. URL: visnik.org/pdf/v2013-02-18-yakovets.pdf. [in Ukrainian].
Diakiv O.P. Osnovni skladovi formuvannia korporatyvnoi kultury v orhanizatsii. Formuvannia rynkovoi ekonomiky. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia i praktyka. 2010. T.3 S. 94-100. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32607044.pdf. [in Ukrainian].
Hrytsenko N. V. Korporatyvna kultura yak element systemy upravlinnia personalom. Visnyk NTU «KhPI» 2018. №15 (1291). S. 17-20. URL: https://core.ac.uk/reader/161786780. [in Ukrainian].
Robbyns S., Koulter M. Menedzhment, per. s anhl. O. V. Medved; M.: Yzdat. dom «Vyliams», 2007. 1056 s. [in USA].
Chaika H. P. Kultura dilovoho spilkuvannia menedzhera: navch.posib. K.: Znannia, 2005. 442 s. [in Ukrainian].
Spyvak V. A. Korporatyvnaia kultura. SPb.: Pyter, 2001.352 s. [in Russia].
Hrynenko A., Ishchanova M. Korporatyvna kultura sotsialno-vidpovidalnoho banku. Ukraina: aspekty pratsi. 2015. №2. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/197271373.pdf [in Ukrainian].
Pryimak N. S. Korporatyvna kultura v systemi upravlinnia zminamy pidpryiemstva. VISNYK ZhDTU. 2019. № 2 (88). S. 91-97. DOI: https://doi.org/10.26642/jen-2019-2(88)-91-97 [in Ukrainian].
Savchuk L. Rozvytok korporatyvnoi kultury v Ukraini. Personal. 2005. №5. URL: http://personal.in.ua/article.php?ida=68 [in Ukrainian].
Fishchuk N.Iu., Lomachynska I.V. Korporatyvna kultura orhanizatsii: sutnist, vydy, pryntsypy ta vplyv na rozvytok orhanizatsii. Zbirnyk naukovykh prats VNAU. Seriia: Ekonomichni nauky. 2012. №1 (56). Tom 4. S. 81-85. URL: http://econjournal.vsau.org/ files/pdfa/691.pdf [in Ukrainian].
Iatskevych I.V. Ekonomichna diahnostyka: navch. posib. Odesa: FOP Bondarenko M.O., 2015. 292 s.URL: https://pidru4niki.com/86877/ekonomika/ekonomichna_diagnostika [in Ukrainian].
Tretiakova O. V. Korporatyvna kultura yak faktor realizatsii stratehii rozvytku pidpryiemstva. Prychornomorski ekonomichni studii. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy. 2017. Vyp. 13-1. 111-114. [in Ukrainian].
Walker, H., Symon, G., Davies, B. Assessing Organizational Culture: A Comparison of Methods. International journal of selection and assessment. April 1996. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.1996.tb00064.x [in USA].
Kameron K., Kuynn R. Dyahnostyka y yzmenenye orhanyzatsyonnoi kulturы. SPb: Pyter, 2001. 320 s. [in Russia].
A Simple Organizational Culture Assessment Questionnaire. URL: https://worldofwork.io/2019/07/organizational-culture-assessment-questionnaire/.[in USA].
Ali Alshaher. The McKinsey 7S Model framework for E–learning system readiness assessment. International Journal of Advances in Engineering & Technology, Nov. 2013. Vol. 6, Issue 5, pp. 1948-1966. [in USA].
Shein Е. Orhanyzatsyonnaia kultura y lyderstvo. SPb.: Pyter, 2007. 336 s. [in Russia].
Kharchyshyna O.V. Porivniannia metodolohichnykh pidkhodiv do otsinky orhanizatsiinoi kultury ta perspektyvy yikh vykorystannia na pidpryiemstvakh kharchovoi promyslovosti. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Seriia: Ekonomichni nauky. 2011. № 1. URL: http://eprints.zu.edu.ua/.pdf. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.