ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬСТВА ЗНАНЬ ТА СОЦІАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ

Автор(и)

  • Vira Kutsenko Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України»
  • Nataliia Stavnycha Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-140-148

Ключові слова:

критерії, освітній простір, освітнє середовище, бриколаж, соціальна безпека, фундаменталізація, професійна підготовка.

Анотація

У статті розглянуто роль фундаментальної освіти у забезпеченні розвитку економіки на інноваційній основі та у досягненні соціальної безпеки. Досліджено зміст явища фундаменталізації освіти. У цьому зв’язку окреслено як теоретичні, так і практичні передумови її досягнення. Надалі визначаються основні шляхи досягнення фундаментальної освіти, а також аналізуються її основні компоненти, а саме: мотиваційний, когнітивний, діяльнісний тощо.

Відповідно доводиться те, що фундаменталізація освіти прискорює формування інноваційної економіки та суспільства знань, які являють собою адекватні сучасному періоду моделі соціально-економічного розвитку. Поряд із тим, подана оцінка сучасної ситуації стосовно якості освіти, яка нині надається системою освіти України, і робиться висновок про її недостатньо високий рівень. У зв’язку із цим, підкреслюється необхідність наповнення освітнього процесу інноваційної сутністю, що включає як впровадження новітніх електронно-цифрових технологій, так й інноваційних освітньо-педагогічних підходів. Також у статті обґрунтовується положення про те, що соціальна безпека, з одного боку, є наслідком розвитку освіти, а з іншого – сприяє останньому.

У даному контексті у статті наводяться критерії та характеристики безпечного освітнього середовища, необхідність формування якого відмічається, зокрема, у Національній стратегії розвитку освіти в Україні. Наголошується, що головною умовою збереження соціальної безпеки є успішний економічний розвиток. Важливе місце у статті займає обґрунтування напрямів, якими має розвиватися освітня сфера. Серед цих напрямів виділяється активне впровадження соціально-педагогічного партнерства, яке є ефективною формою взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу. Все це покликане сприяти формуванню інноваційної економіки та суспільства знань, досягненню соціальної безпеки.

Посилання

Гуцуляк Л.І. Соціально-освітнє середовище в педагогічному процесі школи. Молодий вчений. 2017. № 5(45) С. 304-306.

Ставнича Н.І. (2021). Соціальна безпека України в контексті забезпечення сталого розвитку дис. Phd за спец. економіка. Івано-Франківськ. 205 с.

Затверджені стандарти вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

Гаращук О.В., Куценко В.І. Якісна освіта – інструментарій сталого розвитку (питання теорії та практики). Київ: ДУ ІЕПСР НАН України, 2019. 144 с.

Мосийчук Т., Крапива И. Контекстность высшего образования как фактор безопасности социально-профессиональных отношений. Социология: теория, методы, маркетинг. 2016. № 2. С. 133-140.

Якушина М.С. Образовательная среда и образовательное пространство как понятия современной педагогической науки. Человек и образование. 2013. № 2. С. 60-69.

Кінаш І., Куценко В., Євтушенко Г. Інноваційно-освітня парадигма формування соціальної безпеки – передумова сталого розвитку Економіка природокористування і сталий розвиток. 2020. № 8(27). С. 103-110.

Потапова Н. В. Особливості забезпечення геймізації в освітньому процесі закладів вищої педагогічної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. №7. 2019. С.210-213

Закон України «Про освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

References

Hutsulyak L.I. (2017). Sotsialʹno-osvitnye seredovyshche v pedahohichnomu protsesi shkoly. Molodyy vchenyy. A young scientist. 7, 36-39 [in Ukraine].

Stavny`cha N.I. (2021). Social`na bezpeka Ukrayiny` v konteksti zabezpechennya stalogo rozvy`tku dy`s. Phd za specz. ekonomika. Ivano-Frankivs`k. 205 s.

Zatverdzheni standarty` vy`shhoyi osvity`. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti

Garashhuk O.V., Kucenko V.I. Yakisna osvita – instrumentarij stalogo rozvy`tku (py`tannya teoriyi ta prakty`ky`). Ky`yiv: DU IEPSR NAN Ukrayiny`, 2019. 144 s.

Petrov A.V., Gurbatov S.N., Bednyy B.I., Borisova I.I. (2010). O pokazatelyakh deyatel'nosti i kriteriyakh akkreditatsii vysshikh uchebnykh zavedeniy. Vyssheye obrazovaniye segodnya. Higher education today. 7, 17-22 [in Russian].

Mosiychuk T., Krapiva I. (2016). Kontekstnost' vysshego obrazovaniya kak faktor bezopasnosti sotsial'no-professional'nykh otnosheniy. Sotsiologiya: teoriya, metody, marketing. Sociology: theory, methods, marketing. 2, 133-140 [in Russian].

Yakushina M.S. (2013). Obrazovatel'naya sreda i obrazovatel'noye prostranstvo kak ponyatiya sovremennoy pedagogicheskoy nauki. Chelovek i obrazovaniye. Human and education. 2, 60-69 [in Russian].

Kinash I., Kucenko V., Yevtushenko G. Innovacijno-osvitnya parady`gma formuvannya social`noyi bezpeky` – peredumova stalogo rozvy`tku Ekonomika pry`rodokory`stuvannya i staly`j rozvy`tok. 2020. # 8(27). S. 103-110.

Potapova N. V. Osobly`vosti zabezpechennya gejmizaciyi v osvitn`omu procesi zakladiv vy`shhoyi pedagogichnoyi osvity`. Naukovy`j chasopy`s NPU imeni M. P. Dragomanova. #7. 2019. S.210-213

Zakon Ukrayiny` «Pro osvitu» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-12

Як цитувати

Kutsenko, V., & Stavnycha, N. (2022). ФУНДАМЕНТАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬСТВА ЗНАНЬ ТА СОЦІАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (2(24), 140–148. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-140-148

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають