ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • Ліля Євгенівна Сімків Іваго-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • Петро Петрович Чорний Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2024-1(29)-64-75

Ключові слова:

державна підтримка, державні програми, малий і середній бізнес, воєнний стан, релокація, грантова програма.

Анотація

У статті розглянуто інструменти державної підтримки малого та середнього бізнесу в Україні в умовах воєнного стану. Проаналізовано негативні наслідки для вітчизняного бізнесу, спричинені військовою агресією. Встановлено, що часткове або повне зупинення діяльності частини підприємств через активні бойові дії, ускладнення логістики, втрата ринків збуту, суттєва зміна структури попиту та виробництва, зменшення платоспроможності населення, відсутність достатньої кількості кваліфікованих працівників негативно позначилося на роботі малого і середнього бізнесу. Обґрунтовано, що державна підтримка малого і середнього бізнесу повинна стати справжнім каталізатором змін і ключовим фактором для відновлення економіки країни. У результаті дослідження встановлено, що держпрограма «Доступні кредити 5–7–9%» допомагає стимулювати та відновлювати бізнес і показала свою ефективність та дієвість з підтримки бізнесу у воєнний час. Встановлено, що дієвим заходом у системі державної підтримки малого і середнього бізнесу стала урядова програма релокації підприємств, яка створила сприятливі умови для збереження людських ресурсів, економічного потенціалу, активізації виробничої та підприємницької діяльності. Виділено основні переваги та ризики з якими стикаються власники релокованого бізнесу. Ще одним ефективним інструментом державної підтримки бізнесу є нова грантова програма від Уряду єРобота, яка спрямована на створення власного бізнесу, розвиток малого та середнього підприємництва, а також для отримання освіти. Доведено, що важливим кроком подолання проблем розвитку бізнесу в Україні в умовах воєнного стану з боку держави є підтримка експорту та пошук нових ринків, що допоможе зменшити залежність від внутрішнього ринку. Визначено, що створення стійких умов розвитку та функціонування малого і середнього бізнесу в Україні сьогодні вимагає комплексного підходу, який повинен включати в себе заходи для зменшення корупції, поліпшення правової системи, зменшення бюрократичних обтяжень та надання захисту прав власності.

Посилання

Huggins, R., Waite, D., & Munday, M. (2018). New directions in regional innovation policy: A network model for generating entrepreneurship and economic development. Regional Studies, 52(9), 1294-1304. doi:10.1080/00343404.2018.1453131

Stough, R. R. (2016). Entrepreneurship and regional economic development: Some reflections. Investigaciones Regionales, 2016(36Specialissue), 129-150

Hamadamin, H. G., Azeez, T. M., & Hawbashfaisalsuliman. (2019). Entrepreneurs and their impact on knowledge diffusion, jobs and economic growth in kurdistan region government. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 23(3), 658-672. doi:10.37200/IJPR/V23I3/PR190355

Мірошник Р. О., Прокоп’єва У. О. (2020). Розвиток малого і середнього бізнесу в Україні: проблеми і перспективи. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління» Т. 4, № 1, с. 63-71. URL: http://surl.li/qjydl (дата звернення: 12.02.2024)

Schölin, T., Ohlsson, H., & Broomé, P. (2017). The role of regions for different forms of business organizations. Entrepreneurship and Regional Development, 29(3-4), 197-214. doi:10.1080/08985626.2016.1257072

Василець, Н. М. (2022). Наукові підходи до розвитку малого бізнесу в умовах війни. Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій: колективна монографія, 110–121. URL:https://doi.org/10.54929/monograph-02-2022-01-08 (дата звернення: 12.02.2024)

Гук О., Сомова Є. (2022). Вітчизняний бізнес в умовах війни. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи: збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, Київ, 6 грудня 2022. С. 44-45

Харченко Р.В. (2022). Проблеми та перспективи розвитку малого бізнесу в Україні. Бізнес-інформ. № 8. С. 81 – 87.

Мельник Т. Ю. (2022). Державна підтримка та стимулювання розвитку бізнесу в Україні під час дії воєнного стану. Економіка, управління та адміністрування. Випуск 2 (100). С. 3–11.

Дикань, В., & Фролова, Н. (2022). Напрями та інструменти державної підтримки розвитку малого та середнього бізнесу в Україні у воєнний час. Економіка та суспільство, (38). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-56 (дата звернення: 18.01.2024).

Онешко С. В., Кучінік Н. І., Гринчук Н. М. (2022). Податкове стимулювання бізнесу в умовах воєнного стану. Наукові перспективи. № 5(23). С. 259–272.

Дослідження стану бізнесу в Україні. Листопад 2023. URL: http://surl.li/qkdux (дата звернення: 12.02.2024).

Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану: Закон України від 15.03.2022 р. №2120-ІХ /Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text (дата звернення: 14.02.2024).

Інформація про результати Державної програми «Доступні кредити 5–7–9%». 2024. URL: http://surl.li/qlfuc (дата звернення: 14.02.2024).

Програма релокації підприємств. Міністерство економіки України : вебсайт. URL: http://surl.li/cedhw (дата звернення: 14.02.2024).

Релокація бізнесу в Україні: скільки підприємств вже відновили роботу в безпечних регіонах. URL: http://surl.li/gncnv (дата звернення: 14.02.2024).

єРобота: 7 млрд грн інвестувала держава в розвиток бізнесу через гранти. URL: http://surl.li/qffon (дата звернення: 15.02.2024).

Експортно-кредитне агентство. URL: https://www.eca.gov.ua/ (дата звернення: 15.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-14

Як цитувати

Сімків, Л. Є., & Чорний, П. П. (2024). ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості», (1(29), 61–72. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2024-1(29)-64-75

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають