АНТИКРИЗОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ У СФЕРІ ГОТЕЛЬНОГО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID – 19
DOI:
https://doi.org/10.31471/2409-0948-2022-1(25)-172-182Ключові слова:
готельно-ресторанний бізнес, антикризовий менеджмент, туризм, Covid-19.Анотація
Галузь туризму є дуже чутливою до змін соціально-економічного та природно-техногенного характеру, що потребує особливих підходів в управлінні підприємствами сфери гостинності. У статті обгрунтовано необхідність пристосування до нових умов пандемії та вироблення чіткої політики в такій кризовій ситуації. Визначено, що на перший план виступають інструменти антикризового менеджменту, антикризовий менеджмент у час пандемії має бути гнучким та оперативним у процесі прийняття рішень. Проаналізовано стан та динаміку готельного господарства в Україні за останні роки в цілому, визначено, що попит на готельні послуги через пандемію значно знижується, а, відтак, і завдані втрати ринку є суттєвими. Проаналізовано втрати готельно-ресторанного бізнесу в період карантинних обмежень на прикладі готелю Radisson Blu Resort Bukovel, розглянуто запроваджені готелем заходи та засоби безпеки для гостей та працівників під час пандемії Covid-19. Обґрунтовано необхідність заходів системного антикризового менеджменту в сфері гостинності через тривалий період пандемії Covid – 19, які полягають у розробленні різних сценарних антикризових рішень. Обгрунтовано необхідність моніторингу ситуації у поєднанні з командною роботою фахівців готельно-ресторанного підприємства. Запропонований алгоритм рішень дозволить успішно долати кризу пандемії з найменшими втратами для
Галузь туризму є дуже чутливою до змін соціально-економічного та природно-техногенного характеру, що потребує особливих підходів в управлінні підприємствами сфери гостинності. У статті обгрунтовано необхідність пристосування до нових умов пандемії та вироблення чіткої політики в такій кризовій ситуації. Визначено, що на перший план виступають інструменти антикризового менеджменту, антикризовий менеджмент у час пандемії має бути гнучким та оперативним у процесі прийняття рішень. Проаналізовано стан та динаміку готельного господарства в Україні за останні роки в цілому, визначено, що попит на готельні послуги через пандемію значно знижується, а, відтак, і завдані втрати ринку є суттєвими. Проаналізовано втрати готельно-ресторанного бізнесу в період карантинних обмежень на прикладі готелю Radisson Blu Resort Bukovel, розглянуто запроваджені готелем заходи та засоби безпеки для гостей та працівників під час пандемії Covid-19. Обґрунтовано необхідність заходів системного антикризового менеджменту в сфері гостинності через тривалий період пандемії Covid – 19, які полягають у розробленні різних сценарних антикризових рішень. Обгрунтовано необхідність моніторингу ситуації у поєднанні з командною роботою фахівців готельно-ресторанного підприємства. Запропонований алгоритм рішень дозволить успішно долати кризу пандемії з найменшими втратами для готельно-ресторанних підприємств. Запропоновані практичні шляхи реалізації етапів антикризового менеджменту для готельно-ресторанних підприємств, такі як робота з клієнтом та персоналом, ведення продуктової політики. Запропоновано систему заходів у структурі антикризового менеджменту, їхній основний зміст та подані очікувані результати впровадження цих заходів. Виділено практичні заходи у сфері оптимізації витрат та доходів, посилення диджиталізації галузі, в тому числі і для роботи з клієнтами, особливо постійними клієнтами, роботи з персоналом закладу. Обгрунтовано розроблення та впровадження цілісних програм перебування гостей у готельно-ресторанних комплексах, що дозволяє реалізовувати сучасний туристичний тренд – туризм вражень.
Посилання
Tourism Risk Management. An Authoritative Guide to Managing Crises in Tourism. URL: http://www.sustainabletourismonline.com/awms/Upload/HOMEPAGE/AICST_Risk_management.pdf (дата звернення: 15.10.2021).
Пандемія COVID-19 та її наслідки у сфері туризму в Україні. URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf (дата звернення: 15.10.2021).
Ставку ПДВ для готелів знижено. Ліга: закон, бізнес. URL: https://biz.ligazakon.net/news/200881_stavku-pdv-dlya-gotelv-znizheno-do-7 (дата звернення: 16.10.2021).
Ritchie, B.W. Crisis and disaster management for tourism: monograph. Channel View Publications, Bristol, UK, 2009. 296 p.
Henderson, J.C. & Ng.A. Responding to crisis: Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) and Hotel in Singapore. International Journal of Tourism Research. 2004. Vol. 6. P. 411-419.
Cushnahan, G. Crisis management in small-scale tourism. Journal of Travel and Tourism Marketing.Vol. 15(4), 2004, P. 323-338.
Glaesser, D. Crisis management in the Tourism Industry (2nd ed.). Oxford: Butterworth Heinemann, UK, 2006, pp. 11-21.
Santana, G. Crisis Management and Tourism. Beyond the Rhetoric. Journal of Travel & Tourism Marketing. Vol. 15, Issue 4, 2004.
Hall, C.M., Timothy, D.J., Timothy, Duval. D. Safety and security in tourism relationship, management, and marketing. Journal of Travel & Tourism Marketing. Vol. 15, N. 2/3/4, 2003. URL: http://samples.sainsburysebooks.co.uk/9781136408120_sample_496771.pdf (дата звернення: 15.10.2021).
Konecnik, M. Go, F. Tourism destination brand identity: The case of Slovenia. Journal of Brand Management. N. 15, 2008. рр. 177-189. URL: http://faculty.mu.edu.sa/public/uploads/1357463514.5901artical%2052.pdf (дата звернення: 17.10.2021).
Овчаров А.О. Моделирование управления рисками в туристско-рекреационных системах. Страховое дело, 2008. № 6. С. 33-45 (дата звернення: 15.10.2021).
Школа I.М., Ореховська Т.М., Корольчук О.П., Кифяк В.Ф. Розвиток туристичного бiзнесу регiону: монографія. Чернiвцi: Книги – XXI, 2007. 291 с. URL: http://tourlib.net/books_ukr/shkola.htm (дата звернення: 16.10.2021).
Любіцева О.А. Ринок туристичних послуг (геопросторові аспекти). 2-е вид. К.: Альтерпрес, 2003. с. 145.
Білецька І.М. Антикризовий менеджмент в туризмі. Ефективна економіка. № 4, 2016. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4898 (дата звернення: 17.10.2021).
Безуглий І.В. Інструментальне забезпечення протидії кризовим явищам у туризмі. Глобальні та національні проблеми економіки. Вип.1, 2018. С. 117 - 121. URL: http://global-national.in.ua/archive/21-2018/23.pdf (дата звернення: 16.10.2021).
Костинець В.В. Механізми антикризового менеджменту в туристичному бізнесі. Інституційний репозитарій Державного вищого навчального закладу «Київский національний економічний університет імені Вадима Гетьмана. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/32886 (дата звернення: 17.10.2021).
Світлична В.Ю. Туристична сфера: пошук шляхів подолання кризи в умовах глобальних карантинних обмежень. Комунальне господарство міст. 2020, том 5, випуск 158. С.24 – 31. DOI 10.33042/2522-1809-2020-5-158-24-31.
Кулиняк І. Я., Жигало І. І., Ярмола К. М. Туристична галузь в умовах пандемії COVID-19: тенденції та заходи підтримання. Бізнес Інформ. 2021. №1. C. 177–184.
URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-1-177-184.
Гненний О.Н., Чаркіна Т. Ю., Полішко Т. В., Гребенюк Г. М., Пікуліна О. В. Інструментарій антикризового управління туристичного та готельно-ресторанного бізнесу. Економіка та держава. № 4, 2021. С.18-22. DOI: 10.32702/2306-6806.2021.4.18. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/4_2021/5.pdf (дата звернення: 15.10.2021).
Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 15.10.2021).
Олійник О. Динаміка розвитку готельних підприємств. Економіка та суспільство. 2021 (33). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-68 (дата звернення: 16.10.2021).
Оцінка впливу COVID-19 на готельну індустрію України. Ukrinform. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/3174593-gotelnij-biznes-v-ukraini-zaznav-serjoznih-zbitkiv-cerez-pandemiu-goteleri.html (дата звернення: 17.10.2021).
Офіційний сайт мережі готелів: Radisson Hotels. URL: https://www.radissonhotels.com/en-us/health-safety (дата звернення: 15.10.2021).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Положення про авторські права
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство роботи та передають журналу право першої публікації на умовах ліцензії Creative CommonsCC BY-NC-SA (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), яка дозволяє іншим редагувати, вносити зміни і брати за основу для своїх творів цей твір некомерційним чином, поки автори похідних творів вказують авторів як авторів оригіналу і ліцензують свої твори на тих самих умовах;
- Автори мають право самостійно укладати додаткові угоди щодо не ексклюзивного розповсюдження наукової роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі;
- Політика журналу передбачає можливість розміщення авторами рукопису в мережі Інтернет (наприклад, у електронних сховищах інформації або на веб-сайтах), оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на динаміці цитування опублікованої роботи.