SOCIAL RESPONSIBILITY OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF HARMONIZATION OF COOPERATION AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Authors

  • Lesya Verbovska Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • Галина Федорівна Боднар Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2024-1(29)-133-142

Keywords:

social responsibility, institutions of higher education, harmonization, sustainable development.

Abstract

The article proves that Ukrainian institutions of higher education in their activities should pay more attention to social responsibility, to form harmonized relations with students, stakeholders and to form relations in society to harmonized relations, being a socially responsible individual. It is substantiated that social responsibility and sustainable management are timely in today's changing external environment, therefore it should develop through the creation of initiatives by institutions of higher education, which in turn should serve as a platform for training a socially responsible specialist. It has been proven that under "social responsibility" and "harmonization" of Ukrainian higher education institutions, it is necessary to understand complex cooperation, and in the strategy to write down the mission, vision, goals, prospects for development, readiness to share experience and provide reliable and high-quality knowledge, which will create the added value of the institution higher education through socially responsible initiatives in the context of sustainable development goals. Within the framework of the study, an analysis of the main factors of social responsibility was carried out; the rating of the introduction of social responsibility factors into educational programs is presented; examples of initiatives that contribute to the training of socially responsible specialists are presented, through which harmonized relationships are formed and mutual responsibility can be realized.

It has been demonstrated that the social responsibility of a higher education institution is formed through dynamism, flexibility, meeting the needs and interests of stakeholders through learning to be socially responsible, active, without disturbing various spheres of influence, and without jeopardizing the main functions of the higher education institution. Proposals are presented on the possibilities of revising educational programs that will help shape the main initiatives, relevant policies and practices for sustainable development; develop initiatives for sharing knowledge, making socially responsible decisions, creating socially responsible initiatives. It has been proven that Ukrainian institutions of higher education, guided by international experience, should develop initiatives to promote economic, technological and cultural development, in order to strengthen social responsibility and harmonize relations.

 

References

Угода про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011#Text

Клименко І. М. Корпоративна соціальна відповідальність в контексті цілей сталого розвитку. Електронний журнал «Державне управління: удосконалення та розвиток». 2018. №8. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/8_2018/107.pdf

Pedro Severino-González, Dolores Gallardo-Vázquez, Héctor Saldía-Barahona, Tomy Villanueva-Arequipeño, Giusseppe Sarmiento-Peralta and José de Jesús Romero-Argueta February University social responsibility and environmental education. challenges for the training of socially responsible professionals. 2024. VOL. 49 Nº 2. ст. 104-110. URL: https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2024/03/04_7056_A_Severino_v49n2_7.pdf

Варцаба В.І., Петренко В.П. Модель Парето-ефективних стосунків контрагентів ринку з позиції концепції інкременталізму як основа гармонізації їх цілей та інтересів. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості»). 2014. №2 (10). С. 86-93. URL: https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/172/160

Варцаба В. І. Теорія гармонії та гармонізації як основа удосконаленні управління людськими ресурсами соціально-економічних систем. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості»). 2013. №1 (7). С. 79-90. URL: https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/98/92

Боднар Г.Ф. До питання гармонізації бізнесу та влади в умовах податкової реформи. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості»). 2014. №2 (10). С. 82-85. URL: https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/171/159

Petrenko Viktor, Polyanska Alla, Verbovska Lesya, Galyna Bodnar A view on harmonization of interaction of business entities in conditions of change. Published by Springer. “Innovations in Industrial Engineering”. LNME. 2021. pp. 342-359. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-78170-5_30

Hohnen Paul Corporate Social Responsibility An Implementation Guide for Business. 2007. p.115. URL: https://www.iisd.org/system/files/publications/csr_guide.pdf

Власова І. В. Соціальна відповідальність університетів у контексті сталого розвитку. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 82. 2021. ст. 31-35. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.82.07; https://lib.iitta.gov.ua/731680/1/9.pdf

Cichowicz Ewa, Nowak Agnieszka K. Społeczna odpowiedzialność wyższych uczelni wpolsce jako przejaw realizacji idei ekonomicznej teorii zrównoważonego rozwoju. Czasopismo Gospodarka w Praktyce i Teorii. 2018. Tom 50. №1. p. 7-19. URL: http://dx.doi.org/10.18778/1429-3730.50.01; https://czasopisma.uni.lodz.pl/gospodarka/article/view/4366/3806

Ліцеїсти в гостях у ІФНТУНГ. URL: https://nung.edu.ua/news/shkolyari-v-hostyakh-u-ifntunh

Міжнародний конкурс студентських наукових робіт «Управлінські, соціальні та поведінкові науки у реалізації засад сталого розвитку». URL: https://nung.edu.ua/department/instytut-ekonomiky-ta-menedzhmentu/mizhnarodnyy-konkurs-studentskykh-naukovykh-robit

«Успіх у бізнесі» працює задля успіху у бізнесі! URL: https://nung.edu.ua/news/uspikh-v-biznesi-pratsyuye-zadlya-uspikhu-v-biznesi

Домівка української душі. URL: https://nung.edu.ua/news/domivka-ukrayinskoyi-dushi

Khovrak Inna Higer education institutions as a driver of sustainable social development: Polish experience for Ukraine. Environmental Economics. 2020. 11(1), p. 1-13. URL: http://dx.doi.org/10.21511/ee.11(1).2020.01

Запухляк І. Б., Вербовська Л. С., Маланюк Н. І., Бойко М. Ол. Зміни закладів вищої освіти на шляху до сталого розвитку. Науковий вісник ІФНТУНГ. Серія: Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості. 2023. №2(28), c. 96-107. DOI:10.31471/2409-0948-2023-2(28)-96-107; URL: https://eung.nung.edu.ua/index.php/ecom/article/view/583/399

Published

2024-06-14

How to Cite

Verbovska, L., & Боднар, Г. Ф. (2024). SOCIAL RESPONSIBILITY OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF HARMONIZATION OF COOPERATION AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), (1(29), 97–106. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2024-1(29)-133-142

Most read articles by the same author(s)