FORMATION OF SOCIAL AND ETHICAL MARKETING IN THE ORGANIZATIONS ACTIVITIES

Authors

  • Людмила Безугла Дніпровський державний аграрно-економічний університет
  • Тетяна Куваєва Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-69-77

Keywords:

marketing, ethics, social responsibility, socio-ethical marketing, morality, principles, organization.

Abstract

The article examines the essence and features of the formation of socio-ethical marketing of organizations. It is established that modern business attaches great importance to its social responsibility in front of society and each of its members. Such responsibility may be most effectively implemented within socio-ethical marketing, as modern problems of optimizing the relationship between business and society can be solved within socio-ethical marketing.

The essence and origin of the term «ethics» is studied and it is established that in the modern world ethics is connected with various spheres of human society, determines the morality and morality of its members, and regulates their behavior. It is proposed to develop a system model of socio-ethical marketing of organizations, which makes it possible to identify the essential elements of socio-ethical marketing and establish their dominant structural links. In order to survive during the competition, organizations need to be able to restructure and improve their products, their professional strategy and tactics, in general, all their activities, given the demands of time.

Analysis of the scientific achievements of leading scientists in the field of socio-ethical marketing shows that ethical behavior is studied in terms of key principles of social responsibility. The organization’s behaviour should be based on a set of values such as honesty, integrity to people, animals, the environment.

Changes in the country's economy reveal a number of new pressing issues that are theoretical and methodological in nature and have scientific and practical significance for sustainable and dynamic development of organizations. Therefore, building a system of social responsibility and effective implementation of social investments from the point of view of society and the organization itself is an extremely important task for domestic business.

References

Kotler P. Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative URL: http://www.marketingpower.com/SUM_2011.4/reinventing_marketing_manage.aspx.

Ришетнікова І.Л. Етичний маркетинг як концепція маркетингової діяльності. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2016. № 4. С. 91-96.

Богма М. Концепція соціально-етичного маркетингу як основа інноваційного розвитку підприємства. Сучасні підходи до управління підприємством. 2015. С. 20-25.

Международный стандарт. ISO 26000:2010 Руководство по социальной ответственности. URL: http://www.klubok.net/Downloads-index-reqviewdownloaddetails-lid-243.html.

Зайцева О.І., Ємець Н.В. Реалізація принципів самоорганізації в концепції соціально-етичного маркетингу. Науково-виробничий журнал БІЗНЕС-НАВІГАТОР. 2013. №2 (31). С. 102-106.

Куваєва, Т., Пілова, К., Магеррамова, І. Етика маркетингу та соціальна відповідальність як основа побудови клієнтоорієнтованої стратегії підприємства. Економіка та суспільство. 2021. №29. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-13

Безугла Л. С. Соціально-економічні функції держави щодо розвитку малого та середнього підприємництва в Україні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2011. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Duur_2011_2_5

Popadinets, I., Andrusiv, U., Galtsova, O., Bahorka, M., Yurchenko N. (2021) Management of motivation of managers’ work at the enterprises of Ukraine: innovative aspects. Management Systems in Production Engineering. Vol. 29 Issue 2, pp. 120-131. Available: https://DOI: 10.2478/mspe-2021-0016

Попадинець І.Р. Обґрунтування рішень щодо удосконалення управління підприємств на основі впровадження інтегрованої системи менеджменту. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості» (1(21), 2020. С. 69-77.

Попадинець І. Р. Cоціометричні дослідження взаємодії стейкхолдерів нафтогазових підприємств. Економічний простір, № 142, 2019. С. 206–216

References:

Kotler P. (2011) Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative. Available at: http://www.marketingpower.com/SUM_2011.4

reinventing_marketing_manage.aspx.

Ryshetnikova I.L. (2016) Etychnyj marketyngh jak koncepcija marketynghovoji dijaljnosti [Ethical marketing as a concept of marketing activities]. Marketing and innovation management, no. 4, pp. 91-96.

Boghma M. (2015) Koncepcija socialjno-etychnogho marketynghu jak osnova innovacijnogho rozvytku pidpryjemstva [The concept of socio-ethical marketing as a basis for innovative development of the enterprise]. Modern approaches to enterprise management, pp. 20-25.

International standard. ISO 26000: 2010 Guidelines for Social Responsibility. Available at: http://www.klubok.net/Downloads-index-reqviewdownloaddetails-lid-243.html.

Zajceva O.I., Jemecj N.V. (2013) Realizacija pryncypiv samoorghanizaciji v koncepciji socialjno-etychnogho marketynghu [Realization of the principles of self-organization in the concept of social and ethical marketing]. Naukovo-vyrobnychyj zhurnal BIZNES-NAVIGHATOR, no. 2 (31), pp. 91-96.

Kuvaieva, T., Pilova, K., Maherramova, I. (2021). Etyka marketynhu ta sotsialna vidpovidalnist iak osnova pobudovy kliientooriientovanoi stratehii pidpryiemstva [Ethics of marketing and social responsibility as the basis for building a client-oriented company strategy]. Economy and society. No.29. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-13

Bezuhla, L.S. (2011). Sotsialno-ekonomichni funktsii derzhavy schodo rozvytku maloho ta serednoho pidpryiemnytstva v Ukraini [Socio-economic functions of the state for the development of small and medium enterprises in Ukraine]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok – Public administration: improvement and development, vol. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_2_5

Popadinets, I., Andrusiv, U., Galtsova, O., Bahorka, M., Yurchenko N. (2021) Management of motivation of managers’ work at the enterprises of Ukraine: innovative aspects. Management Systems in Production Engineering. Vol. 29 Issue 2, pp. 120-131. Available: https://DOI: 10.2478/mspe-2021-0016

Popadinets, I. (2020). Obgruntuvannia rishen shchodo udoskonalennia upravlinnia pidpryiemstv na osnovi vprovadzhennia intehrovanoi systemy menedzhmentu. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu (seriia «Ekonomika ta upravlinnia v naftovii i hazovii promyslovosti» -Scientific Herald Of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (edition topic: «Economy and management of oil and gas industry»), issue 1(21), 69-77. [in Ukrainian].

Popadinets, I. (2019). Diahnostuvannia steikkholderiv naftohazovykh pidpryiemstv. Ekonomichnyi prostir: Zbirnyk naukovykh prats - Economic scope, issue 142, 206–216. [in Ukrainian].

Published

2021-12-31

How to Cite

Безугла, Л., & Куваєва, Т. (2021). FORMATION OF SOCIAL AND ETHICAL MARKETING IN THE ORGANIZATIONS ACTIVITIES. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), (2(24), 69–77. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-2(24)-69-77