COMMUNICATION VALUES OF CORPORATE MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF DIGITAL CULTURE DEVELOPMENT

Authors

  • Alla Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
  • dmytro tymoshenko ІФНТУНГ

DOI:

https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-21-34

Abstract

Abstract. The article substantiates the expediency of communication values application in corporate management. Particular attention is paid to the retrospective of the digital transformation strategy within the context of technocratic culture phenomena. Attention is paid to communication values, providing effective corporate management policy and taking into account the requirements, challenges and trends of modern development, which allows both, to attract and maintain relevant communications with all stakeholders. It is proved that the attention to this topic is justified by the trends of modern development: globalization requirements, innovative development, as well as the digital transformation of all organizations. The complexity of the category of ‘culture’ is shown; the peculiarities of corporate management subjects within the relationship between it and global challenges — excessive psychological, intellectual, social, technological overload are taken into account. It is shown that digital strategy is, in fact, a strategic development plan of a modern corporation, which determines the priorities of its activities and the best ways to achieve them. The influence of philosophical phenomena upon the communication process is analyzed. The characteristic of communication formations preconditions (and it values) both within of the fourth industrial revolution implementation, and the COVID-19 virus distribution is given. Particular attention is paid to the main trends in the area of employment in the digital economy. The trends that corporations face when changing the context of communication values are indicated — in general, we can identify the following areas of their formation and development. Emphasis is placed on the positive experience of domestic enterprises in ideology of turquoise organizations application in the corporate culture area, which are characterized by a high level of self-organization and self-management.

References

Література

Федулова Л. І. Корпоративні структури в інноваційній діяльності: світовий досвід та можливості для України. Економіка і прогнозування. 2004. № 4. С. 9–27.

Росс С., Вестерфилд, Р., Джордан, Б. Основы корпоративных финансов. Москва : Лаборатория базовых знаний. 2000. 720 с.

Гольцберг М. А. Акционерные товарищества. Фондовая биржа. Операции с ценными бумагами. Киев : Текст, 1992. 94 с.

Ван Хорн Дж. К Основы управления финансами: пер. с англ. Москва : Финансы и статистика, 2000. 800 с.

Павліченко А. Ціннісні орієнтації у системі становлення особистості. Психологія і суспільство. 2005. № 4. С. 98–120.

Нойманн Э. Происхождение и развитие сознания. Пер. с англ. А. П. Хомик. Москва : Рефл-бук ; Киев : Ваклер, 1998. 462 с.

Успенский П. Д. Символы Таро: (старинная колода карт) : философия оккультизма в рисунках и числах. 2-е изд. Петроград : Литературная книжная лавка, 1917. 47 с.

Пелевин В. О. Ампир В: Роман. Москва : Эксмо, 2006. 416 с.

Пелевин В. О. t. Москва : Эксмо, 2017. 480 с.

Gray P., El Sawy O., Asper G., & Thordarson, M. Realising strategic value through center-edge DT in consumer-centric industries. MIS Quarterly Executive. 2013. Vol. 12. pp. 1–17.

Дмитрий Мережковский «Воскресшие боги. Леонардо да Винчи», 1901. URL: https://cutt.ly/Lni7peo (дата звернення: 20.05.2021).

Можейко М. А. Постмодернизм. Энциклопедия. Сост. и науч. ред. А. А. Грицанов, М. А. Можейко. Минск : Интерпрессервис; Книжный Дом, 2001. 1040 с.

Петренко В. П., Тимошенко Д.В. «Рептильний» менеджмент: критичний аналіз «нової Теорії «Х» в культурологічному аспекті командо утворення. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. 2017. № 1 (15). С. 54–67.

How the Soviets invented the internet and why it didn’t work | Aeon Essays. URL: https://cutt.ly/Yno6zVL (дата звернення: 20.05.2021).

Нордстрем К., Риддерстрале Й. Бизнес в стиле фанк. Капитал пляшет под дудку таланта. Санкт-Петербург : Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2008. 280 с.

Чан К., Моборн Р. Стратегия голубого океана. Как найти или создать рынок, свободный от других игроков. Пер. с англ. И. Ющенко. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2020. 363 с.

Sterling В. ‘Preface’ to Burning Chrome. London : HarperCollins, 1995. p. 11.

Проєкт «Венера» — Вікіпедія. URL: https://cutt.ly/pnoEzCj (дата звернення: 20.05.2021)

Талеб Н. Н. Чорний лебідь : Про (не)ймовірне в реальному житті. Київ : Наш Формат, 2017. 392 с.

Дмитрий Быков. Под крылом черного лебедя. Ночная онлайн-лекция. URL short: https://cutt.ly/5noAbst (дата звернення: 20.05.2021)

Khushf G. The Use of Emergent Technologies for Enhancing Human Performance: Are We Prepared to Address The Ethical and Policy Issue. Public Policy & Practice. 2011. Vol. 4. URL: https://cutt.ly/RnoDXnE (дата звернення: 20.05.2021).

Назаретян А.П. Универсальная перспектива творческого интеллекта в свете постнекласической методологии. Вызов познанию: стратегии развития в современном мире. Отв. ред. Н. К. Удумян. Москва : Наука, 2004. С. 394–434.

Тоффлер Э. Шок будущего. Москва : ООО «Издательство АСТ», 2004. 557 c.

Фукуяма Ф. Наше постчеловеческое будущее: Последствия биотехнологической революции. Москва : ООО «Издательство АСТ», 2004. 349 с.

Дмитрий Быков. Лекция «„Мы“ Замятина. Нестрашная советская утопия». URL: https://cutt.ly/pnoZ4sT (дата звернення: 20.05.2021).

Гуцуляк О. Россия и проект Элизиум. КОНТ. Платформа для социальной журналистики. URL: https://cutt.ly/hnpwyXz (дата звернення: 20.05.2021).

OFF-LINE интервью с Борисом Стругацким (Март 2009) Аркадий и Борис Стругацкие. Официальный сайт URL: https://cutt.ly/EnpwgeV (дата звернення: 20.05.2021).

Полянська А.С., Боднар Г.Ф. Інституційне середовище реформування корпоративного управління НАК «Нафтогаз» України. Економіка та управління в нафтогазовому комплексі України: актуальні проблеми, реалії та перспективи: монографія. Івано-Франківськ, 2017. С. 92–107.

Дюк О. М., Полянська А. С. Ціннісно-орієнтований підхід у формуванні корпоративної культури підприємства. Трансформаційні процеси національної економіки: теоретичні і практичні аспекти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 30 січня 2021 року). Львів, 2021. С. 78–81.

Войнаренко М. П. Мережеві інструменти капіталізації інформаційно-інтелектуального потенціалу та інновацій. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 3. Т. 3. С. 18–24.

Завербний А.С., Двуліт З.П., Романюк А.О. Диджиталізація – дієвий інструмент антикризового розвитку бізнесу в умовах пандемії. Ефективна економіка. Електронний журнал. 2021. № 1. URL: https://cutt.ly/tnhmRYs (дата звернення: 20.05.2021).

Список бирюзових организаций в Украине. URL: https://cutt.ly/pnhmScx (дата звернення: 20.05.2021).

References

Fedulova, L. (2004). Korporatyvni struktury v innovatsiyniy diyalʹnosti: svitovyy dosvid ta mozhlyvosti dlya Ukrayiny. Ekonomika i prohnozuvannya – Economy and forecasting, 4, 9–2. [in Ukrainian].

Ross, S., Vesterfild, R., Dzhordan, B. (2000). Osnovy korporativnykh finansov. Moskva : Laboratoriya bazovykh znaniy [in Russian].

Gol'tsberg, M. (1992). Aktsionernyye tovarishchestva. Operatsii s tsennymi bumagami. Fondovaya birzha. Kiyev : Tekst [in Russian].

Van Khorn Dzh., K. (2000). Osnovy upravleniya finansami : per. s angl. Moskva : Finansy i statistika [in Russian].

Pavlichenko, A. (2005). Tsinnisni oriyentatsiyi u systemi stanovlennya osobystosti. Psykholohiya i suspilʹstvo – Psychology and society, 4, 98–120. [in Ukrainian].

Noymann, E. (1998). Proiskhozhdeniye i razvitiye soznaniya. Per. s angl. A. P. Khomik. Moskva : Refl-buk ; Kiyev : Vakler [in Russian].

Uspenskiy, P. (1917). Simvoly Taro: (starinnaya koloda kart) : filosofiya okkul'tizma v risunkakh i chislakh. 2-ye izd. Petrograd : Literaturnaya knizhnaya lavka [in Russian].

Pelevin, V. (2006). Ampir V: Roman. Moskva : Eksmo [in Russian].

Pelevin, V. (2017). t. Moskva : Eksmo [in Russian].

Gray, P., El Sawyб O., Asper, G., & Thordarson, M. (2013). Realising strategic value through center-edge DT in consumer-centric industries. MIS Quarterly Executive, 12, 1–17.

Dmitriy Merezhkovskiy «Voskresshiye bogi. Leonardo da Vinchi». URL: https://cutt.ly/Lni7peo [in Russian].

Mozheyko, M. (2001). Postmodernizm. Entsiklopediya. Sost. i nauch. red. A. A. Gritsanov, M. A. Mozheyko. Minsk : Interpresservis; Knizhnyy Dom [in Russian].

Petrenko, V., Tymoshenko, D. (2017). «Reptylʹnyy» menedzhment : krytychnyy analiz «novoyi Teoriyi «Iks» v kulʹturolohichnomu aspekti komandoutvorennya. Naukovyy visnyk Ivano-Frankivsʹkoho natsionalʹnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu – Scientific

Herald Of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas, 1 (15), 56–67 [in Ukrainian].

How the Soviets invented the internet and why it didn’t work | Aeon Essays. URL: https://cutt.ly/Yno6zVL .

Nordstrem, K., Ridderstrale, Y. (2008). Biznes v stile fank. Kapital plyashet pod dudku talanta. Sankt-Peterburg : Stokgol'mskaya shkola ekonomiki v Sankt-Peterburge [in Russian].

Chan, K., Moborn, R. (2020). Strategiya golubogo okeana. Kak nayti ili sozdat' rynok, svobodnyy ot drugikh igrokov. Per. s angl. I. Yushchenko. Moskva : Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Sterling, В. (1995). ‘Preface’ to Burning Chrome. London : HarperCollins.

Proyekt «Venera» — Vikipediya. URL: https://cutt.ly/pnoEzCj . [in Ukrainian].

Taleb, N. (2017). Chornyy lebidʹ : Pro (ne)ymovirne v realʹnomu zhytti. Kyyiv : Nash Format [in Ukrainian].

Dmitriy Bykov. Pod krylom chernogo lebedya. Nochnaya onlayn-lektsiya. URL short: https://cutt.ly/5noAbst [in Russian].

Khushf, G. (2011). The Use of Emergent Technologies for Enhancing Human Performance: Are We Prepared to Address The Ethical and Policy Issue. Public Policy & Practice, 4. URL: https://cutt.ly/RnoDXnE

Nazaretyan, A. P. (2004). Universal'naya perspektiva tvorcheskogo intellekta v svete postneklasicheskoy metodologii. Vyzov poznaniyu: strategii razvitiya v sovremennom mire. Otv. red. N. K. Udumyan. Moskva : Nauka [in Russian].

Toffler, E. (2004). Shok budushchego. Moskva: OOO «Izdatel'stvo AST» [in Russian].

Fukuyama, F. (2004). Nashe postchelovecheskoye budushcheye: Posledstviya biotekhnologicheskoy revolyutsii. Moskva : OOO «Izdatel'stvo AST» [in Russian].

Dmitriy Bykov. Lektsiya «„My“ Zamyatina. Nestrashnaya sovetskaya utopiya». URL: https://cutt.ly/pnoZ4sT [in Russian].

Gutsulyak O. Rossiya i proyekt Elizium. KONT. Platforma dlya sotsial'noy zhurnalistiki. URL: https://cutt.ly/hnpwyXz [in Russian].

OFF-LINE interv'yu s Borisom Strugatskim (Mart 2009) Arkadiy i Boris Strugatskiye. Ofitsial'nyy sayt. URL: https://cutt.ly/EnpwgeV [in Russian].

Polyansʹka, A. S., Bodnar G.F. Insty`tucijne seredovy`shhe reformuvannya korporaty`vnogo upravlinnya NAK «Naftogaz» Ukrayiny`. Ekonomika ta upravlinnya v naftogazovomu kompleksi Ukrayiny`: aktual`ni problemy`, realiyi ta perspekty`vy`: monografiya. Ivano-Frankivs`k, 2017. С. 92–107.

Dyuk, O. M., Polyansʹka, A. S. (2021). Tsinnisno-oriyentovanyy pidkhid u formuvanni korporatyvnoyi kulʹtury pidpryyemstva. Transformatsiyni protsesy natsionalʹnoyi ekonomiky: teoretychni i praktychni aspekty: materialy Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (Lʹviv, 30 sichnya 2021 roku) – Transformational processes of the national economy: theoretical and practical aspects: materials of the International scientific-practical conference (Lviv, January 30, 2021). Lʹviv, 78–81. [in Ukrainian].

Voynarenko, M. (2015). Merezhevi instrumenty kapitalizatsiyi informatsiyno-intelektualʹnoho potentsialu ta innovatsiy. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Herald of Khmelnytskyi national university. Economic sciences, 3 (3), 18–24. [in Ukrainian].

Zaverbnyy, A.S., Dvulit, Z.P., Romanyuk, A.O. (2021). Dydzhytalizatsiya – diyevyy instrument antykryzovoho rozvytku biznesu v umovakh pandemiyi. Efektyvna ekonomika. Elektronnyy zhurnal – Effective economy. Digital journal, 1. URL: https://cutt.ly/tnhmRYs [in Ukrainian].

Spisok biryuzovikh organizatsiy v Ukraine. URL: https://cutt.ly/pnhmScx [in Russian].

Published

2021-07-02

How to Cite

Alla, & tymoshenko, dmytro. (2021). COMMUNICATION VALUES OF CORPORATE MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF DIGITAL CULTURE DEVELOPMENT. Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas (Series: Economics and Management in the Oil and Gas Industry), (1(23), 21–34. https://doi.org/10.31471/2409-0948-2021-1(23)-21-34

Most read articles by the same author(s)